Opinie

Paul de Leeuw flirt met iedereen aan tafel

Pauw en Witteman luisteren naar Paul de Leeuw.
Pauw en Witteman luisteren naar Paul de Leeuw.

Als we het niveau van Pauw & Witteman (VARA) dit seizoen „wisselend” noemen, dan is de implicatie dat het ook wel eens heel goed is. Gisteren was het zo’n avond, dat de regisseur steeds naar het juiste beeld schakelde, dat alle onderwerpen de moeite waard waren, dat er iets viel op te steken, en bovenal dat de interactie met de gasten aan tafel vleugeltjes kreeg.

Zo’n wonder staat of valt met de casting van de genodigden, in dit geval alle vier van hoog niveau en geïnteresseerd in elkaar. Voormalig profvoetballer Jevgeni Levtsjenko is even charmant als zijn ex Victoria Koblenko en minstens zo goed in staat uit te leggen hoe de ingewikkelde patstelling in Oekraïne in elkaar steekt. Mart Smeets kan als geen ander de frames over het Nederlandse schaatsgeweld in Sotsji smakelijk opdissen: het gapen van Ireen Wüst, de opmars van de outsiders afkomstig uit het marathonschaatsen, en het shorttracken, het sprookje van de 35-jarige moeder Carien Kleibeuker die zegt geen topsporter te zijn en toch brons wint.

Maar De Mart weet ook andere dingen: hij waarschuwt actrice Katja Herbers dat er in Santa Fe, New Mexico geen moer te doen is. Ze heeft net een contract getekend voor zes jaar om daar een hoofdrol van atoomgeleerde te gaan spelen in de Amerikaanse tv-serie Manhattan. Wel lang, die zes jaar zonder Katja. Gelukkig ligt er al een tweede seizoen van Divorce (RTL 4) op de plank.

Maar de mooiste minuten waren voor Paul de Leeuw, die na wat gefoeter over slechte recensies, aan tafel een mooi, melancholiek liedje uit zijn theatervoorstelling zong over homo’s van toen en nu. Hij flirtte tegelijkertijd met iedereen aan tafel, en ze lieten zich allemaal betoveren.