Nederlands consortium moet Baltic Ace gaan bergen

Een rood reddingsvlot op de plek waar de Baltic Ace zonk. Een deel van de bemanning wist zich op het vlot in veiligheid te brengen. Elf bemanningsleden overleefden het ongeluk niet.
Een rood reddingsvlot op de plek waar de Baltic Ace zonk. Een deel van de bemanning wist zich op het vlot in veiligheid te brengen. Elf bemanningsleden overleefden het ongeluk niet. Foto ANP / Robin Utrecht

Rijkswaterstaat wil de opdracht om het gezonken autoschip Baltic Ace te bergen gunnen aan een Nederlands consortium van Boskalis en Mammoet Salvage. Dat heeft Rijkswaterstaat bevestigd. Drie andere kandidaten voor de opdracht, die enkele tientallen miljoenen euro’s waard is, kunnen nog tot half maart bezwaar maken, waarna de definitieve opdracht volgt.

De Baltic Ace met aan boord 1.400 fabrieksnieuwe Mitsubishi’s zonk na een aanvaring met een containerschip op 5 december 2012 in ondiep water op een druk punt in de Noordzee. Elf zeelieden kwamen om. Het wrak vormt een gevaar voor de scheepvaart van en naar Rotterdam.

Juridische strijd duurt voort

De eigenaar heeft afstand gedaan van het wrak, dat net buiten de Nederlandse territoriale wateren ligt, maar wel in het deel van de Noordzee waar Nederland verantwoordelijk is voor veilige navigatie. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) besloot daarom vorig jaar het wrak in zijn geheel te laten bergen op kosten van de Staat. De operatie zal naar verwachting tot 2015 duren.

De juridische strijd over aansprakelijkheid en schadevergoeding rond het zinken van de Baltic Ace is nog steeds niet beslist, of uitgemond in een schikking. De Staat der Nederlanden probeert bij beide partijen - de eigenaren van de Baltic Ace en het containerschip Corvus J- zoveel mogelijk van de kosten van de berging te claimen.

Berging mogelijk in delen

Hoe het consortium van Boskalis en Mammoet het wrak wil bergen is nog niet bekend gemaakt. Mammoet levert onder meer drijvende hijskranen. De andere helft van het consortium bestaat uit Boskalis-dochter Smit Salvage, het internationale bergingsbedrijf dat in 2010 door de baggeraars uit Papendrecht werd overgenomen. Boskalis bevestigt dat er voor de berging gebruik wordt gemaakt van materiaal van Boskalis-dochter Dockwise en Smit-dochter Asian Lift. Beide bedrijven beschikken over grote pontonschepen waarop de Baltic Ace, mogelijk in delen, past.

Naar de order dongen eveneens het Rotterdamse bedrijf McRoll Salvage, het Amerikaanse Resolve Salvage & Fire, en een Nederlands-Belgisch consortium bestaand uit het Antwerpse Scaldis Salavge & Marine en de bergers van Multraship uit Terneuzen.