Kleine operationele winst voor Air France-KLM

Door afschrijvingen blijft het verlies van het Frans-Nederlandse bedrijf hoog.

Het ingrijpende kostenbesparingsplan ‘Transform 2015’, begint voor Air France-KLM de eerste vruchten af te werpen. Dat was de boodschap van bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac, die vanmorgen in Parijs een operationele winst over 2013 van 130 miljoen euro presenteerde. Een jaar eerder stond het bedrijf nog 336 miljoen euro in de min.

Maar het nettoverlies van het Frans-Nederlandse bedrijf blijft met 1,83 miljard euro hoog. Dat is vooral te wijten aan uitgestelde belastingen, zei financieel topman Pierre François Riolacci vanmorgen. Volgens hem is dit een puur boekhoudkundig bedrag, dat „geen invloed heeft op de liquiditeit of solvabiliteit van de groep”. De omzet steeg licht met 0,4 procent tot 25,5 miljard.

De Juniac benadrukte dat beide ondernemingen hebben bijgedragen aan het positieve resultaat. Preciezer kon hij niet worden. De kwestie ligt gevoelig omdat KLM het de laatste jaren beter deed dan de Franse partner. KLM heeft in het verleden al ingrijpend geherstructureerd, vergoelijkte De Juniac onlangs bij een investeerdersbijeenkomst in Parijs. De kosten voor afvloeiing van personeel zijn in Frankrijk ook hoger dan in Nederland.

Sinds 2011 zijn bij Air France-KLM totaal 7.500 banen verdwenen. Dat aantal loopt tot 2015 op tot 10.000. Dat jaar verwacht De Juniac de totale schuld van het bedrijf bovendien te hebben teruggebracht tot 4,5 miljard euro. Het afgelopen jaar is de schuld met 618 miljoen verminderd.

Problematisch blijven de routes op de middellange afstand, waar de concurrentie met prijsvechters het grootst is. Daarop werd in 2013 800 miljoen verloren. Transavia, de low-cost-dochter van Air France-KLM maakte daarentegen afgelopen jaar weer meer winst. Om tegen het grotere belang van Transavia te protesteren, wil de Franse pilotenvakbond komend weekend gaan staken.

Voorafgaand aan de presentatie van de resultaten, maakte het bedrijf vanmorgen bekend voor 100 miljoen dollar een belang van 1,5 procent te nemen in de Braziliaanse maatschappij GOL. De Portugees sprekende KLM-topman Camiel Eurlings zou hierbij een beslissende rol hebben gespeeld