Het gaat beter, maar toch 1,8 miljard verlies voor Air France-KLM

Een A380 van Air France-KLM.
Een A380 van Air France-KLM. Foto ANP

Air France-KLM heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar bijna 1,2 miljard euro verlies geleden. Hierdoor liep het verlies over heel 2013 op tot ruim 1,8 miljard euro. De luchtvaartmaatschappij haalde over het hele jaar wel een positief operationeel resultaat van 130 miljoen euro, maar uitgestelde belastingen over 2012 brachten het bedrijf in de rode cijfers.

Dat blijkt uit de vierdekwartaal- en jaarcijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. De omzet daalde in het vierde kwartaal met 2,2 procent naar 6,123 miljard euro. Over heel 2013 steeg de omzet wel, met 2,3 procent naar 25,4 miljard euro.

De daling van het vrachtvervoer door de economische crisis, de opkomst van prijsvechters als easyJet en de stijging van de brandstofkosten zorgden in 2012 al voor een nettoverlies van 1,2 miljard euro. Het operationele resultaat - dat nu voor het eerst sinds lange tijd positief is - was in 2012 nog een verlies van 336 miljoen euro.

NRC schreef halverwege vorig jaar dat de problemen bij de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep exemplarisch is voor de Europese luchtvaartsector.

“Traditionele vliegtuigmaatschappijen als Air France-KLM, Lufthansa en British Airways moeten een uitgebreid maar duur netwerk van verbindingen onderhouden om hun intercontinentale vluchten vol te krijgen en kampen met relatief hoge personeelskosten. Op hun middellange vluchten hebben deze vliegtuigmaatschappijen tegenwoordig veel concurrentie van prijsvechters als easyJet en Ryanair. Die vliegen met minder en goedkoper personeel én openen alleen vluchten op lucratieve verbindingen. Ook zakenreizigers kiezen steeds vaker voor budgetmaatschappijen. Tekenend is ook dat lowbudgetmaatschappij Transavia, onderdeel van Air France-KLM, wél winst maakt.”

Op dit moment voert Air France-KLM een forse reorganisatie uit. In 2015 wil het bedrijf weer winst maken en de schuldenlast met 2 miljard euro hebben verminderd.

Air France-KLM neemt klein belang in GOL

Vandaag werd ook bekend dat Air France-KLM een langdurige samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten met de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij GOL. Als onderdeel van de samenwerking investeert Air France-KLM honderd miljoen dollar in GOL.

Air France-KLM werkte al samen met GOL en denkt door de uitbreiding van de samenwerking de positie in Brazilië en Latijns-Amerika verder te versterken. GOL heeft een marktaandeel van circa 40 procent op de Braziliaanse thuismarkt en opereert met 141 vliegtuigen. Voor de transactie kan worden afgerond moeten toezichthouders toestemming verlenen.