Facebook koopt WhatsApp. Vier vragen over de deal van 19 miljard

Gisteravond laat kondigde het grootste sociale netwerk ter wereld aan dat het ‘s werelds populairste berichtendienst heeft gekocht. Voor maar liefst 19 miljard dollar (13,8 miljard euro) komt WhatsApp in handen van Facebook. Maar waarom heeft Facebook WhatsApp nu gekocht en hoe denkt het netwerk de investering terug te gaan verdienen? Vier vragen over deze ‘noodgreep’.

Foto EPA / Patrick Pleul

Gisteravond laat kondigde het grootste sociale netwerk ter wereld aan dat het ‘s werelds populairste berichtendienst heeft gekocht. Voor maar liefst 19 miljard dollar (13,8 miljard euro) komt WhatsApp in handen van Facebook. Maar waarom heeft Facebook WhatsApp nu gekocht en hoe denkt het netwerk de investering terug te gaan verdienen? Vier vragen over deze ‘noodgreep’.

Hoeveel mensen gebruiken WhatsApp nu?

Op dit moment maken wereldwijd zo’n 450 miljoen mensen gebruik van WhatsApp, waarvan 70 procent dagelijks actief is. Volgens Facebook groeit de dienst momenteel met één miljoen gebruikers per dag. Daarnaast nadert de app snel het aantal smsjes dat wereldwijd wordt verstuurd en het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat de dienst het sms-verkeer voorbij is. Ten slotte worden er per dag 600 miljoen foto’s, 200 miljoen audioberichten en 100 miljoen videoberichten verstuurd.

De groei van WhatsApp. Facebook

Waarom heeft Facebook WhatsApp gekocht?

Facebook heeft een probleem. Al enige tijd lopen tieners weg van bij het netwerk. De spanning is nu wel van het medium af en daarnaast zitten steeds vaker ook ouders en andere familieleden op Facebook. Waardoor tieners minder de neiging hebben om actief te zijn. WhatsApp is een ideale oplossing, omdat ze daar niet te volgen zijn voor hun ouders én nog belangrijker: ze kunnen gratis met al hun vrienden sms’en, want bijna iedereen heeft tegenwoordig WhatsApp.

Met andere woorden: WhatsApp is in de afgelopen jaren een grote concurrent geworden voor Facebook. Het is het bedrijf niet gelukt om zijn eigen berichtendienst, Facebook Messenger, groot te maken. Dus ze moeten iets anders doen. Technologieredacteur Marc Hijink:

“WhatsApp ontwikkelt zich tot een zeer belangrijke berichten-app, met groepsgesprekken bijvoorbeeld. Dat is iets waar Facebook niet zo goed in is. Het reusachtige bedrag geeft aan hoe succesvol WhatsApp is.”

De aankoop van Facebook is in feite een noodgreep, in de hoop om alsnog die enorm belangrijkere doelgroep - tieners - alsnog aan het medium te verbinden.

Twitter avatar marchijinkNRC marc hijink @nrc Omdat Facebook zelf amper groeit koopt het Whatsapp voor 19 miljard dollar. Benieuwd hoe ze snel ze dat terugverdienen. #diepezakken

Mark Zuckerberg in het hoofdkantoor van Facebook in Palo Alto. Foto AP / Paul Sakuma

Hoe denken ze dit terug te gaan verdienen?

Volgens de blog van WhatsApp gaat er voor gebruikers weinig veranderen. We kunnen WhatsApp daarom ook goed vergelijken met een eerdere aankoop van Facebook: Instagram. Ook toen kocht Facebook, voor het op dat moment enorme bedrag van 700 miljoen dollar, een applicatie om er daarna weinig aan te veranderen. Wel staan er tegenwoordig advertenties in de Instagram.

Of we die ook in WhatsApp gaan terugvinden is nog maar de vraag. De oprichters zijn tot nu toe erg trots geweest op het feit dat er geen advertenties in de app te vinden zijn. Sinds kort is de app voor nieuwe gebruikers het eerste jaar gratis, maar betalen ze daarna jaarlijks 99 dollarcent voor het gebruik van WhatsApp. Het kan zijn dat Facebook het abonnementsbedrag gaat verhogen of dat ze het op één dollar houden en gaan proberen het gebruikersaantal te verdubbelen. Advertenties plaatsen lijkt minder waarschijnlijk, omdat Facebook de oprichters heeft beloofd dat niet te zullen doen.

Twitter avatar marchijinkNRC marc hijink @nrc Facebook has assured WhatsApp will remain ad free and they will not have to compromise on their principles. No Ads, No Games, No Gimmicks.

Een grote vraag is nu wat Facebook gaat doen met de data die ze hiermee in handen krijgen. WhatsApp bezit op dit moment de telefoonnummers en vaak ook locatiegegevens van miljoenen gebruikers. Dit is waarschijnlijk een belangrijke reden dat het sociale netwerk bereid is geweest om bijna 20 miljard te betalen. Met de NSA-onthullingen en het daaruit vloeiende privacydebat in het achterhoofd zal lang niet iedereen blij zijn dat Facebook nu miljoenen extra telefoonnummers bezit.

Hoeveel kostten andere overnames?

Dat 19 miljard een gigantisch bedrag is, is wel duidelijk. Maar hoe groot is de overname nou in perspectief van eerder aankopen? Facebook kocht eerder zelf Instagram, voor 700 miljoen dollar. WhatsApp is dus in feite - in ieder geval voor Facebook - meer dan 19 keer zoveel waard als de fotodienst.

Maar er zijn meer aankopen die aantonen dat het bedrag dat Facebook betaalt groot is. Zo kocht Microsoft in 2011 Skype voor 8,5 miljard - ongeveer de helft van het aankoopbedrag - en vorig jaar Nokia voor ‘slechts’ iets meer dan 5 miljard. WhatsApp is dus bijna vier keer zo duur. Onlangs kocht Google Nest Labs voor zo’n 3 miljard dollar.

WhatsApp is ook een grote aankoop in het licht van andere - bekende - aankopen en investeringen, een kort overzicht:

Sommigen zien in de aankoop het bewijs dat er momenteel sprake is van een ‘techbubble’: bedrijven betalen steeds meer geld voor applicaties en software terwijl het nog maar de vraag is of ze dat bedrag ooit terugverdienen en daarmee de waarde die de aankoop wordt toegedicht in twijfel wordt getrokken.

In een eerdere versie van dit bericht stond dat 70 miljoen gebruikers dagelijks actief zijn. Dat is onjuist, het gaat om 70 procent.

Vandaag in NRC Handelsblad: Waarom kost WhatsApp 13,8 miljard? Gratis te lezen voor abonnees, niet-abonnees betalen een klein bedrag.