Betaald downloaden muziek neemt af

Het downloaden van losse nummers en albums via diensten als iTunes is vorig jaar in Nederland voor het eerst afgenomen. Dat blijkt uit cijfers die NVPI Audio, de brancheorganisatie van de muziekindustrie, vandaag bekendmaakt.

De industrie zette vorig jaar 15,5 miljoen euro om in downloads tegen 16,4 miljoen euro een jaar eerder, een daling van 5,5 procent.

De totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie groeide vorig jaar voor het eerst in meer dan tien jaar naar ruim 130 miljoen euro, een stijging van 1,1 procent. Dat is positief voor de industrie die wereldwijd sinds 2000 halveerde.

De cd-verkoop, nog altijd de belangrijkste inkomstenbron voor de muziekindustrie, kreeg in Nederland vorig jaar opnieuw een harde klap: min 20 procent.

De huidige omzetgroei komt vrijwel volledig voor rekening van streaming: digitale muziekabonnementen zoals Spotify. Hiermee werd vorig jaar 38 miljoen euro verdiend, meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2012.

De muziekindustrie heeft moeite geld te verdienen met digitale modellen. Spotify, dat met zes miljoen betalende abonnees als redding van de muziekindustrie wordt gezien, is voorlopig een verliesgevende dienst. Voor elk nummer dat wordt gedraaid op Spotify gaat 0,1 tot 0,6 eurocent naar de artiest. Pas na honderden draaibeurten levert dit model de maker evenveel op als een cd.