Treinverkeer Zuid-Holland nog tot morgen verstoord - ‘onacceptabele overlast’

Foto ANP/Bas Czerwinski

Reizigersorganisatie Rover wil opheldering van spoorbeheerder ProRail naar aanleiding van de plotselinge reparaties die vanavond aan een viertal wissels verricht moesten worden. Door die reparaties kwam het treinverkeer bij Den Haag en Rotterdam spontaan plat te liggen.

Update 23.45: Het treinverkeer rond Den Haag, Rotterdam en Utrecht zal nog zeker tot morgenavond hinder ondervinden als gevolg van de spoedoperaties, zo meldt een woordvoerder van ProRail vanavond. Deze kon nog niet ingaan op klachten die Rover heeft geuit naar ProRail.

Rover noemt vanavond de huidige overlast voor de reiziger “onacceptabel” en vreest dat ProRail de “grip verliest op de toestand van de infrastructuur”, zo staat in een verklaring op de website van de reizigersorganisatie. In een brief aan de spoorbeheerder staat volgens Rover verder:

“Met het beheer van en het verkeer op de spoorweginfrastructuur lijkt nu het stadium van de horrorscenario’s te zijn bereikt, gezien de explosief stijgende overlast van spoedreparaties.”

Rover vindt dat deze “zwaar overlastgevende” spoedreparaties duiden op een situatie die ProRail niet onder controle heeft.

Een andere reizigersbelangenorganisatie, de Maatschappij voor Beter OV, heeft een brandbrief naar staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur gestuurd, schrijft persbureau Novum. De organisatie vindt dat er bij ProRail ingegrepen moet worden.

‘Wisselproblemen werden verkeersleiders te veel’

Toen het treinverkeer rond 18.00 uur plotseling stil kwam te liggen, waren er geruchten dat werknemers van ProRail zouden staken. Dat ontkende de spoorbeheerder aan nrc.nl. Het zou echt gaan om een reparatie aan een viertal wissels rond Rotterdam en Den Haag.

Roel Berghuis, vakbondsbestuurder van FNV Spoor, zei echter tegen de NOS en RTL dat de problemen mede veroorzaakt zijn doordat verkeersleiders spontaan het werk besloten stil te leggen. De reparaties die verricht moesten worden aan de wissels waren dusdanig ingrijpend, dat de verkeersleiders het niet voor elkaar kregen.

ProRail zelf spreekt in een verklaring van een “time-out van tien minuten” bij de verkeersleiding om duidelijkheid te krijgen “over de precieze wissels die gerepareerd moesten worden en over welke wissels nog wel gereden mocht worden”.