Opinie

Iedereen een legende in Heineken-reclame

Nieuwe Heineken-commercial ‘The Odyssey’.
Nieuwe Heineken-commercial ‘The Odyssey’.

Als veelkijker heb ik mijzelf getraind in het vermijden van reclameblokken. En als ik per ongeluk toch onverhoeds geconfronteerd word met steeds dezelfde stompzinnige spotjes (bijvoorbeeld als verplichte marteling voorafgaand aan uitgesteld kijken), dan verbaas ik me weer over het gemiddelde gebrek aan originaliteit en intelligentie.

Maar er zijn uitzonderingen. Door de eindeloze herhaling wordt een reclame-uiting vooral interessant als je er telkens iets nieuws in kunt blijven ontdekken. Na een keer of tien ben ik nog lang niet uitgekeken op de nieuwe commercial voor Heineken, die luistert naar de titel The Odyssey. Standaard wordt een versie van anderhalve minuut vertoond, maar er staan op YouTube ook een langere variant en een interactieve versie, waarin je kunt doorklikken naar de castingtapes van de twintig hoofdrolspelers. Ook vinden we daar een video waarin een zogenaamde publiciteitsmedewerker van Heineken, Dymfke van der Gaal, reageert op mensen die denken dat wat je in de commercial ziet niet echt zou zijn. Intussen zie je door het raam achter haar een haai in een Amsterdamse gracht zwemmen.

Een van de grappen van de ultrahippe campagne, ontworpen door bureau Wieden + Kennedy Amsterdam, is juist dat niets is wat het lijkt in The Odyssey. Een cruiseschip wordt geënterd door een mysterieuze man met lang steil haar en een grote baard. Hij doet de passagiers versteld staan met zijn danspassen, sprongen en andere spraakmakende acts. Eén dame in het bijzonder betoont zich gecharmeerd en vraagt zich in het Italiaans af wie die man toch zou zijn. De kapitein zegt in een moeilijk thuis te brengen taal dat het nooit één man kan zijn. Dan zwenkt de camera naar een vlot waar de twintig bijna identieke heren een buiging maken voor het publiek.

Ik word steeds opnieuw vrolijk van de reclamespot, die als motto heeft dat iedereen wel ergens legendarisch in kan zijn. Het positioneert het biermerk als internationaal, avontuurlijk, speels en gedistingeerd. De muziek is een Braziliaanse versie van Tennessee Ernie Fords countryklassieker Sixteen Tons, gezongen door Noriel Vilela, die ook klinkt als een legende. Hipsters kijken uit naar Rio, als de magische plek voor de komende jaren. En Heineken is nu in de wereld cooler dan Grolsch ooit geweest is. Zo wordt reclame nog eens bijna entertainment.