Hoe lang kan Peugeot Frans blijven?

Akkoord over kapitaalinjecties van Franse staat en Chinese partner Dongfeng in noodlijdend PSA

Foto Bloomberg

Na bijna tweehonderd jaar verliest de familie Peugeot de zeggenschap over het familiebedrijf.

Gisteren stemde de door Thierry Peugeot voorgezeten raad van toezicht van PSA Peugeot Citroën formeel in met kapitaalinjecties van de Franse staat en het Chinese concern Dongfeng van twee keer 800 miljoen euro. Daarvoor krijgen de nieuwe aandeelhouders elk 14 procent in handen.

De familie Peugeot, tot nu toe goed voor ruim een kwart van de aandelen en 38,1 procent van de stemrechten, behoudt in de nieuwe structuur een gelijk deel van 14 procent. Totaal hoopt het bedrijf, onder andere ook met een aandelenemissie, 3 tot 4 miljard vers geld binnen te halen.

Dat is volgens bestuursvoorzitter Philippe Varin nodig om nieuwe markten in vooral Azië aan te kunnen boren. PSA, de grootste autoproducent van Frankrijk, is voor meer dan de helft van zijn omzet nu nog afhankelijk van de kwakkelende Europese markt. Hoewel het bedrijf als een van de eerste Europese autoproducenten op de Chinese markt aanwezig was, heeft het de in 1992 begonnen samenwerking met Dongfeng volgens analisten lang verwaarloosd. Dongfeng, een staatsbedrijf, is in de tussentijd ook partnerschappen aangegaan met Honda, Kia en recenter met Volvo en Renault-Nissan.

De deal werd vanmorgen in Parijs officieel bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers over 2013. Die waren, zoals verwacht, niet goed. Maar PSA wist het verlies ten opzichte van een jaar eerder te halveren tot 2,3 miljard euro. Het bedrijf zegt in 2015 de helft van zijn verkopen buiten Europa te halen, een doel dat met een nieuwe daling van 2 procent in Europa spoedig in zicht komt.

Dongfeng krijgt met de investering toegang tot de begeerde technologie van het Franse bedrijf, terwijl de Franse staat voor zijn geld afspraken heeft gemaakt over behoud van werkgelegenheid. Minister Arnaud Montebourg van Herindustrialisatie sprak gisteren van een „economisch en industrieel patriottisch besluit”. Zijn collega Pierre Moscovici van Financiën en Economie had eerder bezworen dat PSA tegen elke prijs „Frans blijft”. Vanmorgen noemde hij de investering „strategisch”.

Voor de Franse overheid staat veel op het spel. Totaal zijn in Frankrijk direct en indirect ongeveer 200.000 mensen aan het werk dankzij PSA. Het bedrijf heeft in ruil beloofd vanaf 2016 weer 1 miljoen auto’s per jaar in Frankrijk zelf te produceren. Tien jaar terug waren dit er nog bijna 2 miljoen, maar in 2013 is dit aantal teruggelopen tot zo’n 900.000.

Onder een door Varin begonnen herstructurering zijn de afgelopen paar jaar 11.000 banen verdwenen. PSA zal volgens Moscovici voorlopig geen nieuwe Franse fabrieken sluiten. Maar de vraag is of Peugeot Citroën op iets langere termijn daadwerkelijk Frans kan blijven. Een dergelijke reddingsoperatie kan onder Europese mededingingswetgeving alleen worden goedgekeurd als een staat samen met andere partners tijdelijk een belang in een bedrijf neemt.

Wat er over tien jaar met de 14 procent van de Franse staat gebeurt, is onduidelijk. Het lijkt waarschijnlijker dat Dongfeng dan een groter belang neemt dan dat de familie Peugeot de verloren aandelen terugkoopt. Dan zou de controle over het bedrijf alsnog bij de Chinezen terechtkomen.

De Franse staat, die ook voor 15 procent aandeelhouder is in het beter boerende Renault, schoot PSA in 2012 al te hulp door een garantie van 7 miljard euro te verstrekken aan de financieringstak van het bedrijf. Het bedrijf liet vanmorgen weten dat de PSA Banque in exclusieve onderhandelingen is met het Spaanse Santander over een Europees partnerschap.

Volgende maand zullen alle afspraken tijdens een bezoek van de Chinese president Xi Jinping aan Frankrijk worden bezegeld. Dan ook neemt voormalig nummer twee van Renault de leiding over PSA over van Varin.

Volgens dagblad Le Figaro hebben de onderhandelingen over de redding de protestantse familie Peugeot de laatste maanden tot op het bot verdeeld. Vooral voorzitter Thierry van de raad van toezicht zou grote moeite hebben gehad de macht uit handen te geven. Peugeot Frères werd in 1810, nog onder Napoleon, opgericht als producent van onder andere pepermolens. Sinds 1889 maakt het auto’s.