Werkgevers moeten beter hun best doen

Werkzoekenden willen graag inzicht krijgen in hun sollicitatieprocedure. Zo ver zijn bedrijven nog lang niet.

Je ziet een vacature voor de baan van je dromen – in de meeste gevallen online. Vervolgens stel je zorgvuldig een sollicitatiebrief op. Je past je cv aan, twijfelt nog even of je alles goed hebt opgeschreven en drukt op verzenden. En dan is het afwachten.

Frustrerend.

Opgegroeid in een wereld waar door mobiele telefoons bijna 24/7 wordt gecommuniceerd verwachten pas afgestudeerden en studenten hetzelfde van hun potentiële werkgevers. Zo zou eenderde van de werkzoekenden graag via een mobiele app op de hoogte gehouden worden van de voortgang van een sollicitatieprocedure. Maar bedrijven lijken dat nog maar zelden te begrijpen. Slechts twaalf werkgevers in Europa bieden die mogelijkheid. Dat blijkt uit het Europese Online Talent and Communication -onderzoek van onderzoeksbureau Potentialpark dat vandaag verschijnt.

Er kan volgens de Zweedse marktonderzoekers meer worden verbeterd.

Slechts 39 procent van de onderzochte bedrijven heeft een website die geschikt is voor mobiele telefoons en tablets. Dat terwijl bijna alle werkzoekenden een smartphone hebben. En steeds meer desktops worden vervangen door tablets. Die gadgets worden ook nog eens steeds vaker voor carrière gerelateerde doeleinden gebruikt, zo blijkt uit onderzoek.

Toch is het aantal bedrijven met een mobiele website nog groot vergeleken met het aantal carrière gerelateerde apps. Slechts 8 procent van de bedrijven beschikt over zo’n app.

Video’s zijn een belangrijk middel om sollicitanten te laten zien wat een bedrijf doet en hoe een dag eruitziet. Werkzoekenden kijken niet alleen filmpjes om te zien hoe het er in een bedrijf aan toe gaat, ze willen ook meer informatie over het wervingsproces van nieuw personeel. Werkzoekenden zijn video’s de afgelopen jaren steeds belangrijker gaan vinden, melden de onderzoekers. 40 procent vindt zelfs dat bedrijven op YouTube te vinden moeten zijn met carrièreonderwerpen.

De tijd dat enkel de HR-afdeling verantwoordelijk was voor de communicatie is voorbij. Bedrijven betrekken steeds vaker hun personeel erbij. Ze moeten het merk uitdragen op sociale media door bijvoorbeeld werkgelerateerde zaken te delen op Facebook. Sollicitanten zien die kanalen als een betrouwbare manier om meer over de dagelijkse gang van zaken binnen een bedrijf te weten te komen.