Consumenten gaven in december meer uit dankzij autoverkopen

Foto ANP / Jeroen Jumelet

De consumentenbestedingen waren in december 2013 0,7 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. De stijging komt vooral door de autoverkopen, die werden gestuwd door het aflopen van belastingvoordelen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Doordat per 1 januari 2014 de bijtellingsregeling voor een aantal zuinige auto’s is afgelopen besloten flink wat consumenten om in de laatste maand van 2013 alsnog een auto aan te schaffen. In Nederland verdubbelden de autoverkopen in december van ruim achttien- tot bijna veertigduizend, maakte brancheorganisaties Bovag en RAI eerder al bekend, schrijft pnersbureau Novum.

In november steeg de consumptie ook, met 0,3 procent. De volgens het statistiekbureau ‘bescheiden’ toename volgt op bijna tweeënhalf jaar waarin huishoudens juist beknibbelden op hun uitgaven.

Uitgaven duurzame goederen stegen vijf procent

De hogere autoverkopen zorgden ervoor dat consumenten in december 5,8 procent meer hebben uitgegeven aan duurzame goederen. Eind 2012 werden juist relatief weinig auto’s verkocht, aldus het CBS. Niet alleen de versobering van de bijtellingsregeling was overigens van invloed op de stijging van jaar op jaar van de consumptie van duurzame goederen. De verhoging van het btw-tarief per 1 oktober 2012 drukte vorig jaar juist de consumptie naar beneden.

Daarnaast gaven huishoudens in december 0,6 procent meer uit aan voedings- en genotmiddelen. Aan zaken zoals energie, werd 1,9 procent minder aan besteed. Ook de uitgaven aan diensten lagen 0,1 procent lager dan in 2012.