Consultants stellen vragen, óók aan elkaar

Het bedrijfsuitje van The Brown Paper Company: elk gerecht in een andere ruimte.

Bedrijf adviesbureau The Brown Paper Company

Deelnemers 75

Prijs zo’n 9.000 euro

Wat gaan ze doen?

Op een landgoed in de bossen van Bilthoven ligt het nieuwe kantoor van The Brown Paper Company (BPC). Zelfredzaamheid staat hoog in het vaandel bij de consultants, dus organiseren ze het bedrijfsuitje al vijftien jaar zelf. Dit keer vieren ze de recente verhuizing naar hun nieuwe pand tijdens een ‘diner roulé’: bij iedere gang wisselen ze van ruimte en gesprekspartner. Er is ook een competitie. Dat is heel BPC, vinden ze zelf.

Hoe gaat dat in praktijk?

Gekleed in pak stelt een groepje consultants quizvragen als: hoeveel kilometer bruin papier is er dit jaar doorheen gegaan? In een moordend tempo moeten de partners – als het antwoord A is – door de hurken om te stemmen. Doel: de groepen moeten zich op creatieve wijze onderscheiden. Dit jaar gingen er „vijf, bijna zes kilometer pakpapier doorheen”, verklapt eigenaar Wessel Berkman in de openingsspeech. Die bruine vellen hangen de consultants aan de muur bij een klant. Wat is het probleem, wordt dan gevraagd.

Ja, Berkman verlangt ook weleens naar een tastbaar beroep als fietsenmaker. Maar BPC geeft bedrijven hun bestaansrecht terug. „Door de onderste steen boven te halen.” Veel vragen dus.

Tijdens de eerste gang – buffelmozzarella met cherrytomaatjes en carpaccio – vraagt partner Marcel van der Schaaff iedereen zijn buurman te confronteren met een ijsbreker als: wat is je streefgewicht. Als je aan verandermanagement doet, moet je mensen uit hun comfortzone trekken. Out of your comfort zone, that’s where the magic happens, staat op de zitzakken. Na de ravioli en rib eye volgt het hoogtepunt: twee trifles, acht taarten, vier schalen tiramisu en crème brûlée, allemaal zelf gemaakt. Eigenlijk is het uitje een kerstdiner, zegt Berkman. „Maar ja, in december eet je je al helemaal vol, dus doen we het in februari.” Over dat soort dingen denken ze na, want mentale en fysieke fitheid is een belangrijk mantra van het bedrijf. Eerder deed BPC een combat training met het Korps Commandotroepen en gingen ze naar de Mont Blanc. „Het gaat om integraal management”, zegt Berkman. Zo heeft iedere werknemer mentorgesprekken. Na het uitje krijgen de deelnemers een Polar-activiteitenmeter. Voor nog meer fitheid.