Verzoek zachter te spelen haalt vuur uit concert Senegalese band Jeri-Jeri

Een dag nadat poppodia en festivals een convenant ondertekenden om gehoorschade te bestrijden, liep zaterdagvaond een medewerker van het Utrechtse muziekpodium Rasa zenuwachtig heen en weer met een decibelmeter.

Strenge gebaren moesten de band tot kalmte manen. Jeri-Jeri, de toch al ongeconcentreerde Senegalese band, wist niet goed hoe ermee om te gaan en gaf een chaotisch concert.

Jeri-Jeri speelt mbalax, explosieve stadsmuziek waarin traditionele drums samengaan met gitaar en toetsen. De groep dankt de Europese tour aan de Berlijnse dj Mark Ernestus die de polyritmische muziek voorzag van techno- en dubeffecten. Een spannende samenwerking, maar de dj zelf was afwezig. Het zou geen probleem moeten zijn voor drie vaardige percussionisten en een drummer, maar het bleef matig, de ongeïnspireerde zangeres leek met alles bezig behalve de opzwepende muziek die haar band speelde.

De percussionisten van Jeri-Jeri spelen onnavolgbare ritmes op de talking drum en de langwerpige sabars. Op afgesproken momenten vallen die afzonderlijke structuren samen in felle breaks waardoor de band even klinkt als een volledige sambagroep, maar dan minder voorspelbaar. Deze bakks zijn muzikale hints die corresponderen met dansmoves. Die werden ietwat schuchter en niet al te strak uitgevoerd door vrienden van de band. Het leek het vuurtje even op te stoken en de band kreeg er zowaar zin in. Daarna volgde het verzoek om zachter te spelen. Zacht en enthousiast gaan slecht samen.

Het ligt voor de hand om het nieuwe decibelbeleid te handhaven via apparatuur in plaats van de muzikanten ermee lastig te vallen, maar RASA verklaarde achteraf dat de microfoons al volledig uitstonden en de muziek desalniettemin op ‘standje oorschade’ klonk.