SNS Reaal krijgt claim voor woekerpolissen DSB

SNS Reaal is aansprakelijk gesteld voor het leveren van woekerpolissen die DSB Bank aan haar klanten verkocht.

Stichting Woekerpolisproces heeft SNS Reaal aansprakelijk gesteld voor de verkoop van woekerpolissen door de DSB Bank. De failliete bank van Dirk Scheringa verkocht jarenlang beleggingspolissen die afkomstig waren van SNS Reaal.

Volgens Pieter Lijesen van de stichting is SNS Reaal daardoor medeplichtig aan de schade die klanten bij deze verzekeringspolissen hebben geleden. „De geldstromen liepen via SNS Reaal. Die incasseerde het geld van de klanten en betaalde de hoge provisie vervolgens door aan de DSB Bank. Zonder SNS kon DSB dus niet opereren. En zonder hulp van die banken kon DSB klanten niet stelselmatig uitkleden.”

De bank van Dirk Scheringa, die in oktober 2009 failliet ging, stond bekend om de hoge kosten die verbonden waren aan de producten die ze verkocht. DSB verkocht geen eigen verzekeringsproducten, maar fungeerde als tussenpersoon voor verschillende banken en verzekeraars. Onder de naam Hollands Welvaren werden verschillende verzekeringsproducten verkocht. Volgens Lijesen was SNS Reaal de enige partij die beleggingsverzekeringen leverde aan de DSB Bank.

Een woordvoerder van SNS Reaal laat weten dat de bank en verzekeraar de brief met de aansprakelijkheidstelling heeft ontvangen. „Die gaan we nu uitgebreid bestuderen.” Maar volgens Lijesen heeft hij al wel begrepen dat SNS Reaal alle aansprakelijkheid ontkent. De stichting heeft ook BNP Paribas Cardif aansprakelijk gesteld voor de schade die klanten hebben geleden bij de koop van koopsompolissen via de DSB Bank.

Bij een woekerpolis is sprake van zeer hoge kosten, die voor de klant niet zichtbaar zijn. Een klant denkt dat zijn inleg gebruikt wordt om te beleggen, maar in plaats daarvan gaat een groot deel van de inleg als premie naar de verzekeraar of tussenpersoon. Bij sommige producten was sprake van provisie van wel 80 procent.

Uit notulen van de raad van commissarissen van SNS Reaal die deze krant in bezit heeft, blijkt dat de bank en verzekeraar zich in oktober 2009 zorgen maakte over imagoschade door de geleverde producten aan DSB. Als DSB begin oktober 2009 in de problemen raakt, bespreken de commissarissen de situatie met de raad van bestuur onder leiding van bestuursvoorzitter Ronald Latenstein. In de notulen staat dat Reaal sinds 2002 koopsommen heeft geleverd aan DSB. „Sinds 2005/2006 heeft de relatie een ander inhoud gekregen. Sedert 2008 is de productie sterk afgenomen, nadat het contract al eerder was opgezegd. Reaal zal zeker aandacht krijgen en ook claims. De voorbereiding daarop is in volle gang.”

De commissarissen maken zich volgens de notulen vooral zorgen over imagoschade. „De zorg bij commissarissen zit hem bij de connectie met DSB en Reaal als koopsommenleverancier.” De schade is volgens de notulen al voor 90 procent afgedekt door een eerdere schikking.

De afgelopen jaren troffen verschillende verzekeraars, zoals Delta Lloy en Aegon, al een schikking met gedupeerde klanten. SNS Reaal trof in 2009 ook een schikking met klanten, maar dat ging niet om klanten die via DSB een product van SNS Reaal kochten.