Heitje voor een karweitje bij de wisseldienst van NS

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De jongste avonturen in de nieuwe firma.

Hup, daar ging directeur reizigers Ingrid Thijssen van de NS. Na 21 jaar bij het spoor vond ze het tijd om naar een energiebedrijf over te stappen. En hopsa, daar vloog ook Merel van Vroonhoven, lid van de hoofddirectie van de NS, uit. Ze wordt baas van de beurswaakhonden van de AFM.

Veel wisselingen in de top van de Nederlandse Spoorwegen. Maar de reizigers krijgen er ook wat voor terug. In de aanloop van de rode cijfers die vrijdag werden gepresenteerd, was daar de aankondiging van een nieuwe commissaris.

Gerard van de Aast.

Geen kleine jongen. Hij zat in de leiding van Reed Elsevier, deed bij bouwer VolkerWessels ervaring op met Angelsaksische investeerders en is nu dik een jaar bestuursvoorzitter bij Imtech, de technische dienstverlener.

Maar heeft Van de Aast wel tijd voor de NS? Imtech in Gouda kampt met grote problemen: fraude, verliezen, saneringen. Dat zou hem toch van de straat moeten houden?

Toenmalig Ahold-topman Cees van der Hoeven legde aan de vooravond van het boekhoudschandaal zijn commissariaten bij KPN en ABN Amro neer om zich volledig op de problemen te kunnen richten. Rijkman Groenink zag om dezelfde redenen af van zijn commissariaat bij Shell toen de overnamestrijd om de bank woedde.

Van de Aast bewandelt de tegenovergestelde route. Maar dat zou je ook als goed nieuws kunnen zien. De boel bij Imtech is kennelijk onder controle. Beleggers dachten dat deze week ook. Toen dinsdag het NS-commissariaat bekend werd, werd het aandeel Imtech een stuiver meer waard.