Slim, open met Valentijn

Een aantal winkels van de failliete juweliersketen Siebel is tijdelijk weer open Dat kan best, want panden, elektriciteit, personeel en beveiliging zijn allemaal aanwezig Maar helaas, geen uitverkoop

Alles stond er hetzelfde bij als toen de winkel donderdagavond 16 januari werd afgesloten. De verkoopsters hoefden alleen de vitrines af te stoffen. Ze konden doorgaan waar ze geëindigd waren, alsof Siebel in de tussentijd niet failliet was gegaan.

Op vrijdag 17 januari bleven alle 36 winkels van Koninklijke Siebel Juweliers dicht. Ook de webshop ging plat. Een paar dagen later verklaarde de rechtbank in Amsterdam het bedrijf, dat in 1912 is opgericht, failliet. De juweliersketen, waar ongeveer 170 mensen werken, heeft een schuld van 16 miljoen euro.

Deze week gingen twaalf van de 36 filialen weer open. Tijdelijk, weliswaar. Tot 1 maart kunnen klanten in filialen in onder meer Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven, bestellingen of reparaties ophalen en cadeaubonnen inruilen.

Of sieraden kopen. Slim, zo vlak voor Valentijnsdag? „We betalen de huur van de panden, de elektriciteit, de beveiligingsinstallaties. We hebben de mensen. We kunnen net zo goed wat geld gaan verdienen”, zegt curator Marinus Pannevis.

Siebel doet niet aan uitverkoop. De reguliere ‘januari-sale’ gaat wel door, maar „om nu een grootschalige uitverkoop te houden, dat leek ons niet verstandig”, zegt Pannevis. Dat zou vervelend zijn voor de partij die de juweliersketen straks overneemt, zegt hij. „Het is lastig om een winkel na een soort opheffingsuitverkoop weer op het oude niveau te krijgen.”

De curator hoopt per 1 maart een doorstart te kunnen realiseren. Dat zou mooi aansluiten op de heropening van de twaalf filialen. Maar, beklemtoont hij, dat wil niet zeggen dat de filialen die nu open zijn ook de winkels zijn die straks open blijven. „Daarover is nog niets bekend.”

Pannevis probeert de Siebel-keten als geheel te verkopen. Tot vanmiddag zes uur kunnen potentiële kopers de eerste bieding indienen. Na het weekend praat de curator verder met verschillende partijen.

Voorlopig is eenderde van de Siebelwinkels weer open. En als iemand daar blij mee is, is dat het personeel. De zeven medewerksters die deze middag in het Haagse filiaal staan – een dubbele bezetting vanwege de verwachte drukte – stralen van oor tot oor. Zangerig begroeten ze klanten die binnenwandelen, en dat zijn er nogal wat. Bij de andere juweliers in de Haagse binnenstad is het akelig rustig, maar bij Siebel is een onafgebroken stroom klanten. Hoewel het personeel het verhaal steeds moet herhalen, doet het dat in een opperbest humeur. Ja, tijdelijk open! Ja, heerlijk! Ja, nu duimen dat we straks open kunnen blijven!

Aan het eind van de middag meldt curator Pannevis aan de telefoon dat de omzet 40 procent boven een gemiddelde januari-omzet lag. En dat niet uitsluitend klanten met cadeaubonnen naar de winkels zijn gekomen; 20 procent van de omzet is met bonnen betaald. Berichten over ontevreden klanten waren er ook. De curator, monter: „In Goes kreeg het personeel bloemen van de klanten. Maar dat was niet overal zo, nee.”