NS lijdt verlies van 43 miljoen door debacle met Fyra - ‘zwaar jaar’

De Nederlandse Spoorwegen hebben over 2013 een verlies geleden van 43 miljoen euro. Dit komt vooral door de afschrijvingen op de V250. De omzet bleef met 4,6 miljard euro op hetzelfde niveau als in 2012 toen echter nog wel 263 miljoen euro winst werd gemaakt. In het jaarverslag dat vanmorgen bekend werd gemaakt, schrijft de NS dat het een ‘zwaar jaar’ was.

Foto ANP / Olaf Kraak

De Nederlandse Spoorwegen hebben over 2013 een verlies geleden van 43 miljoen euro. Dit komt vooral door de afschrijvingen op de hogesnelheidstrein Fyra. De omzet bleef met 4,6 miljard euro op hetzelfde niveau als in 2012 toen echter nog wel 263 miljoen euro winst werd gemaakt. In het jaarverslag dat vanmorgen bekend werd gemaakt, schrijft de NS dat het een ‘zwaar jaar’ was.

In het jaarverslag schrijft CFO Engelhardt Robbe:

“2013 was financieel een zeer zwaar jaar voor de NS. Na het uit dienst nemen van de Fyra/V250 moest gezocht worden naar oplossingen. Dit alles was ingrijpend voor reizigers en NS. De balanspositie van NS blijft echter gezond.”

Ceo Timo Huges zegt in een verklaring dat 2013 voor de spoorwegen “een jaar van confrontatie” was.

“Wij konden de reizigers tussen Nederland en België niet de dienstverlening bieden die we wilden. Aanscherping van de strategie van NS is noodzakelijk. NS presteert gemiddeld goed, maar als we de reiziger echt centraal stellen is gemiddeld goed niet langer goed genoeg.”

NS wil reiziger van deur tot deur vervoer bieden

De spoorwegen verwachten ondanks de resultaten over vorig jaar voor dit jaar toch weer een positief resultaat. De spoorwegen willen door samen te werken met regionale vervoersbedrijven als HTM reizigers een reis van deur tot deur kunnen bieden. Om die strategie verder uit te breiden gaan de directeuren van verschillende bedrijfsonderdelen bij elkaar zitten in een commissie. Hughes:

“Eén NS en meer eenvoud en gemak voor de reiziger zijn bij al dit soort maatregelen leidend.”

Stiptheid liep iets terug, klanten toch tevredener

Een paar andere resultaten van de NS over 2013:
- De stiptheid van de treinen liep iets terug. 93,6 procent van de treinen was vorig jaar op tijd, in 2012 was dat 94,2 procent. Dat is boven de norm van 93 procent die is afgesproken met de overheid. De NS verwacht dan ook een boete van het ministerie van Infrastructuur en Milieu omdat niet alle doelstellingen gehaald werden.
- De tevredenheid van de reizigers laat een diffuus beeld zien: 47 procent van de reiziger was tevreden over de spoorwegen, tegen 49 procent in 2012. Desondanks gaf 75 procent van de reizigers de NS een zeven of hoger, tegen 74 procent in 2012.
- In de winter van 2012/2013 werd twaalf keer de dienstregeling aangepast.
- Reizigers vroegen 1,8 miljard keer reisinformatie op via de Reisplanner Xtra of de homepage.
- Het energieverbruik daalde: de efficiëntie verbeterde met 4,7 procentpunt. Treinreizen kosten 30 procent minder energie dan tien jaar geleden.