Een puzzelspelletje als wenskaart

Een Rotterdamse gamesstudio biedt videospelletjes aan die tegelijk een wenskaart zijn.

Foto’s Greetinggames.com

„In de wolken? Verras jouw Valentijn met een Greeting Game!” Valentijnsdag zorgt bij aanbieders van wenskaarten voor een verkooppiek. Logisch dus dat een nieuwkomer op deze markt 14 februari inzet bij de promotie.

Die nieuwkomer heet Tingly Games, en het product van de Rotterdamse gamesstudio bestaat uit videospelletjes met een boodschap. De afzender pikt op een website een speltype en een thema (zoals Valentijn of verjaardag) uit de lijst, selecteert dingen als de moeilijkheidsgraad en typt de boodschap in een venstertje die de ontvanger past leest als hij of zij het spel heeft uitgespeeld. Een berichtje erbij in de begeleidende e-mail en je „gepersonaliseerde game-boodschap” is klaar voor verzending.

Het idee voor deze Greeting Games komt van twee oudgedienden in de Nederlandse game-industrie, Ard Bonewald en Mark Overmars. „We zagen dat games steeds vaker werden gebruikt om mensen persoonlijke berichten te sturen”, zegt Overmars. „Dat loopt van mensen die de chatfuncties bij Wordfeud intensief gebruiken tot aan gamebouwers die een spel bouwden om hun partner ten huwelijk te vragen. Tegelijk is er een opmars van ‘casual games’, spelletjes die gemakkelijk weg spelen en in alle lagen van de bevolking populair zijn. Neem die twee trends samen en je komt uit op games als nieuw soort wenskaart.”

De speltypes die momenteel worden aangeboden zijn bij iedereen bekend: puzzelspelletjes, bellenschieters, Sudoku – het betere lichte werk wat game-ontwerp betreft. Dat het bekende spelletjes zijn, is van belang voor het succes van de wensgamekaarten: snapt de ontvanger de spelregels niet, dan komt hij nooit bij de boodschap uit. Om dezelfde reden staat feel-good centraal in het design: games die onaantrekkelijk zijn voor niet-gamers, stoten nieuwkomers af. Overmars: „We weten dat iets van 80 procent van de wenskaarten door vrouwen wordt verstuurd. Die kun je echt van je vervreemden met een schietspel.”

In het gamingnetwerk wordt gespeurd naar samenwerkingen en licenties die het aanbod kunnen verbreden. Het zijn toekomstdromen, maar het is niet ondenkbaar dat kinderen straks een Pac-Manspel met Donald Duck-thema in hun inbox vinden, als uitnodiging voor een partijtje.

En de kosten? De eerste twee zijn gratis, daarna betaal je 1,99 euro per game en er zijn abonnementen per maand of jaar. Handig voor als het wat wordt met je Valentijn en je ook verhuisberichten wilt sturen. (greetinggames.com)