Voor nieuwe avonturen moet je in Azië zijn

Azië was de enige regio waar Heineken het afgelopen jaar meer bier verkocht dan in 2012. Toch blijft het er lastig zakendoen. Politici zijn er grillig, het zakenklimaat is wispelturig.

Tiger, in 1932 voor het eerst gebrouwen in Singapore, werd in 2004 gelanceerd in Thailand. Heineken is sinds 2012 Tiger-eigenaar.
Tiger, in 1932 voor het eerst gebrouwen in Singapore, werd in 2004 gelanceerd in Thailand. Heineken is sinds 2012 Tiger-eigenaar. Foto AFP

Een paar hompen ijs in een glas bier: het is in de dampende hitte van Indonesië, Thailand en Singapore doodnormaal. De serveersters van de straattentjes in Bangkok vragen het niet eens. Even niet opletten en er drijft een ijsschots in je pul Tiger. Het is een gebruik waar de pilspuristen aan het Amsterdamse Weteringplantsoen, waar het hoofdkantoor van Heineken zit, van gruwelen.

Maar de stijgende omzet- en winstcijfers van de Nederlandse bierbrouwer in Azië maken veel goed. Als Heineken er in slaagt jaar op jaar meer Heineken, Tiger (Singapore), Bintang, Anchor (beide Indonesië) in Azië te verkopen, zal de heiligschennis makkelijk vergeven worden.

Zoals veel Europese multinationals, van vliegtuigbouwer Airbus tot zuivelfabrikant FrieslandCampina, vertrouwt Heineken op Azië. De enorme economie van China, het welvarende Singapore, de opkomende sterren Indonesië en de Filippijnen en nieuwe markten als Vietnam en vooral Birma moeten ervoor zorgen dat Europese bedrijven als Heineken groter, rijker en dominanter worden. Natuurlijk blijven Europa en de VS belangrijk. Dat is de basis. Maar voor nieuwe avonturen moet je in Azië zijn, zo blijkt uit de cijfers die Heineken vanochtend bekendmaakte. Azië was de enige regio waar Heineken het afgelopen jaar meer bier verkocht dan in 2012, overnames niet meegerekend.

Indonesië als sweet spot

Macro-economie en demografie geven Heineken gelijk. Neem Indonesië. De bevolking van het land met 250 miljoen inwoners is gemiddeld jonger dan 30 en wordt snel rijker. Heineken kan, via het lokale dochterbedrijf Multi Bintang, tientallen miljoenen consumenten aan zich binden die nog jarenlang Bintang, Anchor, Heineken of Tiger zullen drinken.

Gemiddeld drinken Europeanen meer en hebben zij meer geld te besteden. Maar Europa wordt snel oud terwijl Indonesië de komende decennia zijn demografische sweet spot beleeft. Met een marktaandeel van circa 60 procent zit Multi Bintang in een prima positie om te profiteren van de groei. En hoezeer Aziatische landen onderling ook verschillen, het potentieel voor de hele regio is enorm.

Meer bier in Vietnam

Het is duidelijk dat Heineken goed doorheeft hoe belangrijk Azië is. De band met het continent gaat terug tot 1931 toen Heineken met de Engelse limonadefabrikant Fraser and Neave in zee ging. In Singapore werd de Malayan Brewery opgezet, waar Tiger gebrouwen werd. Malayan Brewery werd omgedoopt tot Asia Pacific Breweries (APB), maar het samenwerkingsverband tussen Heineken en Fraser and Neave bleef tachtig jaar in stand. In 2012 kocht Heineken Fraser and Neave voor 4,6 miljard dollar uit. Zo kreeg Heineken een grotere greep op de zaken in Azië en mag het de totale omzet winst van APB op de boeken zetten. In Azië behaalde Heineken een omzet van 2 miljard euro en een bedrijfsresultaat van 536 miljoen. De verkoop van bier groeide in Vietnam met „dubbele cijfers” en in Indonesië met ongeveer 5 procent. De absolute uitschieter was Tiger, waarvan 30 procent meer werd verkocht. Vooral yuppen drinken Tiger, dat moet gelden als hip, en dus iets duurder, buitenlands bier.

Ondanks alle mooie resultaten en fantastische prognoses blijft het lastig zakendoen in markten als Azië. Het economische klimaat zit Heineken het komend jaar waarschijnlijk niet mee. Buitenlandse beleggers trekken hun geld weg uit Azië, met wegzakkende beurzen en valuta’s tot gevolg. In een jaar tijd is de Indonesische roepia met 25 procent gedaald ten opzichte van de euro, terwijl de inflatie momenteel 8 procent bedraagt.

Minder toeristen in Thailand

Omgerekend in euro’s – Heineken blijft een Nederlands bedrijf – verdient de brouwer minder aan ieder flesje Bintang dat op Java, Sumatra of Bali verkocht wordt, terwijl het meer kost om in Indonesië te brouwen. Vorige maand maakte Unilever bekend juist van dit soort schommelingen in opkomende landen last te hebben. Proctor & Gamble gaf gisteren om exact dezelfde reden een winstwaarschuwing af. Politici zijn er grillig en het zakenklimaat wispelturig. Zo zal Heineken de demonstraties in Bangkok zeker terugzien in de cijfers. Hotels en restaurants ogen leger dan normaal. Minder toeristen betekent minder bierconsumptie in Thailand.

In Indonesië is Heineken bezorgd over voorstellen van islamitische partijen in het parlement om alcohol te verbieden. De kans dat een totaalverbod genoeg steun krijgt, is gering. Maar dat er strengere alcoholwetgeving komt, is goed mogelijk. En dat zou de omzet van Heineken raken. Dan kan Heineken-topman Jean-François van Boxmeer volgend jaar opnieuw klagen over „ongunstige ontwikkelingen in wet- en regelgeving”.