Iedereen raadde het af

Het is een lastige periode voor de retailbranche // Maar er zijn uitzonderingen // Vier jonge bedrijven openden een tweede winkel binnen een jaar na oprichting

In de Amsterdamse wijk de Pijp zitten ze op loopafstand van elkaar; Yoghurt Barn, SLA, Hutspot en Bilder & De Clercq. Vier (eet)winkels die allemaal binnen een jaar na opening van de eerste zaak, een tweede filiaal konden openen in een andere wijk of stad.

Uitzonderlijke succesverhalen in een over het algemeen lastige periode voor de Nederlandse detailhandel. „Iedereen raadde het ons af om juist in deze periode een eigen zaak te beginnen”, zegt Diederik van Gelder die samen met Rogier Leopold in februari 2013 ‘supermarkt 2.0’ Bilder & De Clercq opende. „Maar het geloof in ons idee was zo groot, dat we wel moesten.”

Succes en locatie zijn niet de enige gemene delers van de vier winkels. Ze zijn alle vier opgezet door jonge ondernemers – Leopold en Van Gelder zijn met hun 35 jaar, de oudsten. Ze hebben een duidelijk concept – van ‘afhaalrestaurant voor salades’ tot een ‘supermarkt die producten per recept verkoopt’. En ze gaan alle vier voor landelijk succes.

Zo ziet Hutspot-oprichter Pieter Jongens mogelijkheden voor zijn conceptstore met kleding, interieur en zelfs wijn in „alle grote en middelgrote Nederlandse steden met een creatieve kern”. En in het allereerste businessplan van yoghurtbar Yoghurt Barn stond al dat ‘30 tot 50 Barns door Nederland’ het uiteindelijke doel is. Yoghurt Barns Wouter Staal: „Ik heb mijn goede baan bij Philips niet opgezegd voor één winkel.”

Waarom hebben we dit hier niet?

Staal en zijn vrouw Esther, voorheen fysiotherapeut, kwamen op hun concept toen ze op vakantie in Spanje eind 2011 voor het eerst frozen yoghurt aten. Waarom hebben we dit niet in Nederland, vroegen ze zich af. Na een avondje googlen bleek dat Nederlanders per jaar 31 liter yoghurt consumeren. Staal: „Het meeste ter wereld! Maar wel alleen ’s ochtends en ’s avonds, thuis.”

Ze besloten de ontdekte frozen yoghurt-trend te vertalen naar een breder, op de Nederlandse markt toegesneden concept: het werd een zaak die als basis biologische yoghurt en smoothies verkoopt. Nog diezelfde vakantie besloten ze investeerders te zoeken. De eerste Yoghurt Barn opende eind 2012 op de Neude in Utrecht.

Het ‘light bulb’-moment voor de jongens van Hutspot kwam ergens op een Nederlandse snelweg. Twee van de drie oprichters, Pieter Jongens en Nick van Aalst, werkten als salesagent voor een Australisch kledingmerk. In één jaar tijd zagen ze 300 winkels in Nederland van binnen. Jongens: „En overal bleken ze dezelfde merken te verkopen en zelfs dezelfde inbouwkasten te hebben.” Dat kon nieuwer en origineler, besloten ze. Ze openden een pop-up store in de Utrechtsestraat in Amsterdam – drie maanden later was het aanbod aan merken dat bij hen wilde hangen zo groot, dat ze een winkel van 800 vierkante meter konden betrekken.

Met geld van eigen spaarrekening

Maar waar de jongens van Hutspot enkel ontelbaar veel manuren hebben geïnvesteerd in hun winkels (Hutspot deelt de huur met de merken die bij hen mogen hangen), hebben Jop van de Graaf en Nina Pierson van SLA de good will van vrienden, familie „en fools” moeten aanboren. Van de Graaf: „Een bank wil het liefst twee jaar aan positieve cijfers zien. Dat hadden we zelfs nog niet toen we onlangs de tweede SLA openden.”

Dus kwam het geld van hun eigen spaarrekeningen en uit de omgeving. „Het was een gecalculeerd risico, we hebben niet ons onderkomen op het spel gezet. Al blijft het een gok. En die moet je volgens mij ook wagen als je ondernemend bent ingesteld én gelooft in je idee.”

Vooralsnog lijkt het risico zijn vruchten te hebben afgeworpen. Toen de eerste SLA in de zomer van 2013 opende, was de buzz het afhaalrestaurant al vooruit gesneld. In de eerste maand stonden de rijen tot om de hoek. „Allemaal voor een bakkie sla. Het waren New Yorkse taferelen”, zegt Van de Graaf nu.

Ook de andere drie zaken verzamelden snel een flink schare volgers op de sociale media en werden die eerste maanden veelvuldig in kranten, tijdschriften en online besproken. Bilder & De Clercq haalde zelfs televisiezender Al Jazeera en een reismagazine uit Hongkong.

Dat een gedeelte van het eerste succes te danken is aan die hypes, weten ze. Dat dit betekent dat het tijdelijk is, geloven ze geen van allen. Van Gelder van Bilder & De Clercq: „Ondertussen bouwen we gestaag aan een vaste klantenkring.” Wat Van Gelder betreft is Bilder & De Clercq gewoon een nieuw soort supermarkt. „We hebben sinds kort zelfs een Bilder & De Clercq-klantenkaart.”