BNN trekt stekker uit soap StartUp

De slecht scorende soap StartUp van BNN-VARA houdt ermee op wegens lage kijkcijfers. De laatste aflevering wordt vrijdag opgenomen. De reeds opgenomen afleveringen worden verplaatst naar de middag op Nederland 2, om half vier. In plaats van de soap zendt de BNN-VARA op Nederland 3 voorlopig herhalingen uit van improvisatieshow De Lama’s. StartUp stopt definitief op 18 april.

StartUp, over een groep jonge ondernemers die samen in een pand zitten, was bedacht om de vroege avond van jongerenzender Nederland 3 een goede start te geven. De dagelijkse soap begon een maand geleden, in plaats van De Wereld draait Door (DWDD), dat naar familiezender Nederland 1 verhuisde.

Maar de kijkers bleken mee verhuisd; DWDD heeft nu 1,6 miljoen kijkers. Bovendien begon tegelijk op SBS 6 de realityserie Utopia (één miljoen kijkers) en is op RTL 4 op dat tijdstip het RTL Nieuws te zien (ook één miljoen kijkers). StartUp zakte binnen een week van 120.000 naar 30.000 kijkers, en dat werd niet veel beter. Volgens het persbericht: „De concurrentie op dit tijdstip blijkt te groot.”

Om de zaak te redden, liet de publieke omroep eerst een onderzoek instellen door GfK Intomart. Daaruit kwam dat niemand de soap kende. Dit wilde de omroep veranderen met een reclamecampagne. Ook verscheen de cast bij DWDD om de soap aan te prijzen.

BNN-hoofdredacteur Maarten van Dijk in een verklaring: „Het is helaas niet gelukt en dat is heel erg jammer, maar de kijker beslist uiteindelijk.”

StartUp wordt gemaakt door producent Endemol, die ook de soap GTST maakt (2 miljoen kijkers). Nederland 3 heeft sowieso geen hoge kijkcijfers. Jongeren kijken nauwelijks klassiek tv. De gemiddelde leeftijd van de jongeren die wel kijken, is 47 jaar.