TomTom ziet winst verdampen. Ook omzet loopt terug

Een klant van de Mediamarkt bekijkt een product van TomTom.
Een klant van de Mediamarkt bekijkt een product van TomTom. Foto ANP / Lex van Lieshout

TomTom heeft vorig kwartaal de winst nagenoeg zien verdwijnen. De nettowinst daalde van 99 miljoen naar 3 miljoen euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het Nederlandse bedrijf vandaag heeft bekendgemaakt.

De omzet van het bedrijf, dat groot werd met zijn navigatiekastjes, daalde in de laatste maanden van 2013 van 289 naar 268 miljoen euro. Over het hele jaar liep de omzet van TomTom terug van bijna 1,1 miljard euro naar 963 miljoen euro. De winst daalde van 129 miljoen naar twintig miljoen euro.

2013 was “solide jaar”

Ondanks de verdampende winst, voldoet het Amsterdamse bedrijf aan de eigen verwachtingen. Topman Harold Goddijn spreekt van een “solide jaar” waarin belangrijke nieuwe producten werden gelanceerd, zoals een reeks sporthorloges.

TomTom heeft veel last van de krimpende markt voor losse navigatiekastjes. Het bedrijf verdiende in het vierde kwartaal twaalf procent minder aan de verkoop van consumentenapparatuur. Het verschil met een jaar eerder was ook terug te voeren op de eenmalige belastingmeevaller van tachtig miljoen euro die nu in de resultaten jaar wegvalt.