kort

Vier vragen over

Storingen in tv-signaal door 4G

Nederland maakt kennis met 4G, de mobiele netwerken die extra snelle dataoverdracht mogelijk maken. In de propvolle Nederlandse ether levert dat mogelijk storingen op bij de coax-kabel naar je tv, meldde de NOS gisteren. Kabeldrama of is er sprake van een coax-hoax?

Wat is er aan de hand?

De NOS bracht naar aanleiding van individuele klachten in Veendam en Harderwijk het bericht dat 4G-signalen het tv-netwerk kunnen verstoren. De reden: 4G gebruikt frequenties rondom de 800 MHz, en dat kan bij slecht beschermde coax-kabels interfereren (‘instralen’) op het tv-signaal. Het probleem is al enkele jaren bekend. Agentschap Telecom (AT) en Universiteit Twente stelden in 2010 al dat er gemiddeld zeven keer per jaar, per kabelaansluiting, storing zou kunnen optreden bij zowel analoge als digitale tv’s. Goede kabels voorkomen het probleem.

Wat doen kabelmaatschappijen eraan?

Kabelaars en mobiele aanbieders spraken in 2011 met elkaar af dat ze hun klanten waarschuwen voor mogelijke problemen, informeren over betere kabels en die zo nodig verstrekken en gebruik van wifi binnenshuis promoten. Kabelmaatschappijen proberen ook om het aantal analoge zenders in het storingsgebied te verminderen, al zijn ze daar huiverig voor. Er is een geschillencommissie in het leven geroepen voor die gevallen waar kabelaars en telecomproviders er onderling niet uitkomen. Die commissie is tot nu toe nooit ingeschakeld.

Waarom doen de klachten zich voor in Harderwijk en Veendam?

KPN biedt 4G in ruim 80 procent van Nederland, Vodafone dekt de Randstad en breidt uit, T-Mobile volgt later dit jaar. De grote kabelmaatschappijen hebben dus al ervaring met 4G in hun gebied en pasten hun zenderindeling preventief aan. In Harderwijk en Veendam zitten kleine lokale kabelnetten die net met de 4G-zendmasten te maken krijgen. Het aantal klachten valt tot nu toe mee.UPC moest het analoge signaal van TV Rijnmond in Rotterdam aanpassen, en er waren klachten over TV West bij Ziggo.

Waarom komt NOS nu met dit nieuws?

Het is klein kabelleed dat groot gebracht wordt. Onderwerpen als tv-storingen staan ‘dicht bij de consument’. Zeker tijdens de Olympische Winterspelen, als mensen veel tv kijken. Voor kabelmaatschappijen geldt: tijdens veelbekeken sportevenementen is elke storing er een te veel. Ze zijn dan ook niet erg gelukkig met het verhaal. Zo zou de suggestie gewekt kunnen worden dat de kwaliteit van kabel-tv overal in Nederland wankel is. Terwijl het probleem hoogstwaarschijnlijk met een nieuw kabeltje verholpen is.