The Intercept voortaan dé plek waar Greenwald NSA-verhalen publiceert

Het nieuwe publicatieplatform van NSA-onthuller en voormalig The Guardian-journalist Glenn Greenwald is live. Op The Intercept zal Greenwald samen met documentairemaakster Laura Poitras en onderzoeksjournalist Jeremy Scahill, in eerste instantie, NSA-verhalen plaatsen. De site begint meteen goed met een primeur over computergestuurde Amerikaanse drones.

Volgens The Intercept liquideert het Amerikaanse leger met drones vijanden in landen als Afghanistan en Somalië op basis van niet geverifieerde computerberekeningen. Dit betekent in feite dat een computer - en dus niet een mens - uiteindelijk bepaalt of er een raket wordt afgevuurd. Dit gebeurt op basis van mobiele telefoongegevens. Daardoor wordt niet gecheckt of het echt om de persoon gaat die het doelwit zou zijn.

First Look Media

De publicatie van Greenwald en Poitras is de eerste in een serie titels die de komende tijd onder de vlag van First Look Media, de nieuwe journalistieke uitgeverij van eBay-oprichter Pierre Omidyar, zullen worden gelanceerd. Vorige week kwam een teaservideo online waarin Omidyar beschrijft wat zijn doel is met First Look.

De plannen van Omidyar komen groots over. Hij zou in totaal 250 miljoen dollar in de uitgeverij willen stoppen. De nieuwe journalistieke project zet in op “originele, onafhankelijke journalistiek; goed uitzocht, mooi verteld en gebaseerd op feiten”, zo staat op de website.

Omidyar steekt een aardig bedrag in het nieuwe avontuur, het zorgt er in ieder geval voor dat de publicaties de komende tijd kunnen groeien. Maar hoelang? Technologieredacteur Stijn Bronzwaer schrijft over hun - ietwat onzekere - toekomst:

“Hoe ‘vernieuwend’ ook, daarin verschilt First Look niet van oude media. Wat First Look, en ook andere online initiatieven, vernieuwend maakt is niet de inhoud zelf, maar de vorm waarin deze inhoud tot ons komt. En vooral: hoe ervoor betaald wordt. Precies daar liggen de problemen. Advertentie-inkomsten, waar First Look mede op moet gaan draaien, zijn digitaal nog verwaarloosbaar. En hoeveel aandacht Netflix, De Correspondent en Spotify ook krijgen: het blijven nicheproducten. De bias is nog steeds: alles wat je met een computer doet hoort gratis te zijn.”