Maak liever notities op papier dan op laptop

Studenten die tijdens college aantekeningen maakten op hun laptop beantwoorden daarna minder vragen over dat college goed dan studenten die aantekeningen maakten met pen en papier. Ook als de internetfunctie op de laptop uit staat. Dat blijkt uit onderzoek dat binnenkort in Psychological Science wordt gepubliceerd.

In het onderzoek kregen studenten video’s van TED Talks en andere colleges te zien. De helft kreeg er een laptop bij, de andere helft pen en papier. Een half uur na afloop van het college moesten alle studenten een aantal feitelijke vragen en een aantal denkvragen beantwoorden. Op de feitenvragen scoorden beide groepen ongeveer even goed, maar vooral op denkvragen scoorden de laptopstudenten significant slechter. En dat terwijl de laptop studenten méér aantekeningen hadden gemaakt, wat in het algemeen juist goed is.

Maar ze hadden ook meer letterlijke aantekeningen gemaakt. Mensen kunnen sneller typen dan met de hand schrijven, dus wie snel doortikt kan de spreker redelijk bijhouden. Laptopstudenten hadden 12-15 procent letterlijke overlap met het college; pen-en-papierstudenten 4-9 procent. Het idee is dat er tijdens het letterlijk optikken van wat de spreker zegt geen selectie en verwerking van de informatie plaatsvindt. Bij mensen die met de hand meeschrijven wel: die parafraseren, vatten samen, zetten de informatie soms in schema’s met pijltjes ertussen. Het hielp niet om studenten met een laptop te zeggen dat ze geen letterlijke aantekeningen moesten maken. Ze deden dat dan toch.

Ook als de studenten een week na het college eerst hun aantekeningen mochten bestuderen en daarna vragen erover moesten beantwoorden, presteerden de laptoppers slechter dan de met-de-hand-schrijvers.