‘Van uitgever naar baas van uitgevers’

Sander Stallinga (37) was als uitgever binnen mediabedrijf Sanoma verantwoordelijk voor nu.nl en is per 1 januari de baas over meerdere digitale merken. Hij maakt deel uit van het management van Sanoma Digital.

1. Vanwaar deze stap?

Ik werd gevraagd. Mijn functie als directeur digitale merken is nieuw. Ik ga me richten op internationale groei, zoals van de onlinetabloid wtf.nl.

2. Kruiwagen?

Binnen Sanoma niet echt. Wel is vriend René Hofma, die een recruitmentbedrijf heeft, een goede adviseur. Bij een biertje bespreken we carrièredingen. Hij heeft me geleerd op het juiste moment tot tien te tellen.

3. Eerste daad?

Mijn opvolger aanstellen bij nu.nl: Joost Bon.

4. Nest?

Ingewikkeld, maar warm. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik jong was. Ik groeide op bij mijn moeder, zij zorgde voor het gezin. Mijn stiefvader was technicus bij Hoogovens, mijn vader heeft een eigen administratiekantoor en mijn stiefmoeder was werkzaam in de reclamebranche.

5. Studie?

Economie aan de VU Amsterdam. Ik deed er netjes zes jaar over, had het iets te leuk met nevenactiviteiten. Ik werkte in de horeca, had een eigen marktonderzoekbedrijfje en was mentor van de eerstejaars.

6. Wat wilde u vroeger worden?

Profvoetballer.

7. Wat wilt u later worden?

Wereldreiziger.