Speel een spelletje voor je wenskaart

‘In de wolken? Verras jouw Valentijn met een Greeting Game!’ Valentijnsdag zorgt bij aanbieders van wenskaarten jaarlijks voor een verkooppiek, of die kaarten nu van papier of digitaal zijn. Logisch dus dat een nieuwkomer op deze markt 14 februari centraal zet bij de promotie.

Die nieuwkomer heet Tingly Games, en het product van de Rotterdamse gamestudio bestaat uit videospelletjes met een boodschap. De afzender pikt op greetinggames.com een speltype en een thema (Valentijn, verjaardag, et cetera) uit de lijst, selecteert dingen als de moeilijkheidsgraad van het spel en typt de persoonlijke boodschap in een venstertje. Deze boodschap kan de ontvanger pas lezen als hij of zij het spel heeft uitgespeeld. Een berichtje erbij in de begeleidende email en je ‘gepersonaliseerde game-boodschap’ is klaar voor verzending.

Het idee voor deze ‘Greeting Games’ komt van twee oudgedienden in de Nederlandse game-industrie, Ard Bonewald en Mark Overmars. „We zagen dat games steeds vaker werden gebruikt om mensen persoonlijke berichten te sturen”, zegt Overmars. „Dat loopt van mensen die de chatfuncties intensief gebruiken tot aan gamebouwers die een spel bouwden om hun partner ten huwelijk te vragen. Tegelijk is er een opmars van zogenaamde ‘casual games’: spelletjes die gemakkelijk wegspelen en in alle lagen van de bevolking populair zijn. Neem die twee trends samen en je komt uit op games als nieuw soort wenskaart.”

De speltypes die momenteel worden aangeboden, zijn bij iedereen bekend: ‘match-three’ puzzelspelletjes, bellenschieters, Sudoku, Mahjong – het ‘lichte’ werk, wat game-ontwerp betreft. Dat het bekende spelletjes zijn, is van belang voor het succes van de wensgamekaarten: snapt de ontvanger de spelregels niet, dan komt hij nooit bij de boodschap uit. Om dezelfde reden staat feel good centraal in het design: games die onaantrekkelijk zijn voor niet-gamers, stoten nieuwkomers af. Overmars: „We weten dat iets van tachtig procent van de wenskaarten door vrouwen wordt verstuurd. Dat zijn vaak ook de mensen die casual games spelen, dus zij kennen onze spelletjes al uit een andere context. Die mensen kun je echt van je vervreemden met een schietspel.”

En de kosten? Tot aankomende dinsdag wordt de dienst in een gratis testfase uitgeprobeerd, daarna betaal je een klein bedrag per kaart of sluit je een abonnement af.