Nu in de bonus: Dick Boer, zedenpreker van de week

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De jongste avonturen in de nieuwe firma.

De baan van Ahold-topman bestaat tegenwoordig – nog meer dan vroeger – uit vergaderen. Het gaat namelijk niet goed met Neerlands grootgrutter. In de crisisjaren steeg de omzet van het supermarktconcern stevig, maar nu het einde van de economische malaise in zicht is, loopt de omzet terug. De heren in Zaandam piekeren zich suf. Wat kunnen ze doen om meer klanten naar AH te trekken – en ze vervolgens meer te laten kopen? Maar afgelopen dinsdag piepte Ahold-baas Dick Boer er even tussenuit. In plaats van de zoveelste dag in muffe vergaderzalen door te brengen, gaf hij lezingen. Twee maar liefst. Eerst verzorgde hij de ‘Meesterpreek in de lunchbreak’ op de Zuidas. Hij sprak over zijn kruideniersjeugd (volgens oud-Ahold-topman Cees van der Hoeven werd Dick Boer „onder de toonbank” geboren) en over kerk, religie en zingeving. „Hij stond daar als Dick. Niet als de Ahold-baas die een verhaal houdt.” Aldus zijn woordvoerder, die de spreektekst van zijn baas overigens niet wilde verstrekken omdat het een „privébeschouwing” betrof.

De ‘Meesterpreek’ diende als opwarmertje voor de Machiavellilezing die Boer later op de dag in Den Haag mocht houden. Een prestigieuze lezing. Vorig jaar sprak Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank, het jaar daarvoor de vooraanstaande wetenschapper Robbert Dijkgraaf. Boer sprak over „de macht van welwillendheid”.

Om op één dag zo veel mensen aan je lippen te hebben hangen, dat moet de Aholdtopman toch een opsteker hebben bezorgd. Nu kan hij zich weer buigen over zijn supermarkten: hoe krijgt hij de consumenten wat welwillender?