Bob heet nu Karlie

Na twintig jaar gaat de schaar in het lange haar. De bob is terug.

De bob is voor vrouwen wat de baard voor mannen is: hét kapsel waar alle, enigszins in mode geïnteresseerde meisjes van nu mee lopen. En dat is bijzonder. Want de afgelopen twintig jaar was lang stijl haar – hooguit nonchalant opgestoken – de norm. Een opmerkelijk lange periode waarin wel af en toe een nieuw kapsel geïntroduceerd werd, maar er nooit echt een doorbrak. Dat meisjes nu zo massaal de schaar in hun haar laten zetten, mag gerust een revolutie heten.

De aanstichter is Karlie Kloss, een populair model met een MTV-programma, een eigen spijkerbroekenlijn en zelfs een koekjesmerk. Eind 2012 liet ze zich kortwieken. De Amerikaanse Vogue was erbij en besteedde vervolgens vier hele pagina’s en duizend woorden aan haar nieuwe bob. Direct daarna bombardeerden zowel The New York Times als Time Magazine haar bob tot hét kapsel van 2013. ‘The Karlie’ werd een begrip in de modewereld. Voor het eerst sinds ‘The Rachel’ (vernoemd naar het laagjeskapsel van Jennifer Anistons personage in de tv-serie Friends) in de jaren negentig kreeg een kapsel weer een naam.

Karlie Kloss kreeg navolging van Arizona Muse, Daria Werbowy, Catherine McNeil en Sam Rollinson: invloedrijke modellen die domineren op de belangrijkste catwalks, covers en campagnes. Onmiddellijk haakten ook de modebloggers aan. De Amerikaanse Leandra Medine, van het blog Manrepeller, die eigenhandig de keukenschaar in haar lokken zette, was in januari 2013 een van de eersten. Mede dankzij megaster Beyoncé, die sinds augustus 2013 aan de bob is, heeft het kapsel nu de grote massa bereikt. Sinds een paar maanden wordt ’ie ook op middelbare scholen en bij vrouwen tot in de verste uithoeken van Nederland gesignaleerd.

„De bob van nu is een stuk losser en nonchalanter dan die uit de jaren tachtig”, zegt Pascalle van Dongen van de modieuze kapsalon Le Souk in Amsterdam, die al een jaar veel bobs knipt. „Dat strakke van de jarentachtigbob is verdwenen. En hij is ook iets langer: tot nét op de schouders.”

De bob van nu is eigenlijk een ‘lob’ (lange bob). De strenge boblijn van Donna Tartt die bij het verschijnen van Het Puttertje wekenlang in elk bushokje te zien was, is het perfecte voorbeeld van de ouderwetse eighties-variant. Ook de geföhnde bob van Michelle Obama is weinig modern.

Het geheim van het succes? „Een bob staat bijna iedereen”, zegt Van Dongen. „Maar je moet je er wel vlot bij kleden, want een bob kan ook tuttig en ouwelijk maken.” Daarom vindt ze het een typische jongerentrend. „Veertigplussers kunnen ook aan de bob, maar dan moeten ze ’m wel zo rommelig mogelijk dragen. Er mag absolúút geen föhn aan te pas komen.”