Acties tegen antihomowet

Vanaf vandaag moet Rusland stralen als trotse gastheer van de Olympische Winterspelen. Maar één onderwerp blijft het evenement achtervolgen: de Russische antihomowet. Gisteren, op de dag van de openingsceremonie in Sotsji, veranderden Google en de Britse televisiezender Channel 4 hun logo in de kleuren van de regenboog. En ook de Belgische krant De Morgen maakte een statement. De drie acties op een rij.

1. Prikkelend beeld De Morgen

De Morgen publiceerde een homo-erotisch beeld, met in grote letters: ‘Sotsji is gay’. De krant schrijft daaronder: „De burgemeester van Sotsji ontkent de aanwezigheid van homo’s in zijn stad. Hij had net zo goed kunnen ontkennen dat de zon elke dag opkomt. Holebi’s zijn overal ter wereld vanzelfsprekend. Tijd dat ze daar ook in Sotsji aan wennen. De Morgen wenst Poetin veel succes met zijn homovrije Spelen.”

2. Google-logo als regenboog

Google’s zoekmachinelogo toont tekeningen van olympische wintersporten tegen een achtergrond van regenboogkleuren. Onder de afbeelding staat een vertaald citaat uit het olympisch handvest: „Het beoefenen van sport is een mensenrecht. Ieder individu moet de mogelijkheid hebben om sport te beoefenen, zonder discriminatie van welke aard dan ook en in de geest van de olympische gedachte. Dit vereist wederzijds begrip in de geest van vriendschap, solidariteit en fair play.” Later op de dag was ook de letter g in het logo van The Guardian in regenboogkleuren te zien op de site van de Britse krant.

3. Channel 4 steunt sporters

Televisiezender Channel 4 veranderde zijn zwart-witte logo in de kleuren van de regenboog. Tegen The Guardian zei een woordvoerder dat het op deze manier de start van de Winterspelen wil vieren en „alle sporters, homoseksueel of hetero” wil steunen. Channel 4 heeft ook het fysieke logo dat buiten staat bij het hoofdkantoor in Londen omgetoverd in de regenboog. Ook maakte de zender een speciaal filmpje waarin op cabareteske wijze een statement wordt gemaakt.