Jean-Louis Cohen, Julio Cortázar en Robert Anker in de bijlage Boeken

Vandaag in de bijlage Boeken, die iedere vrijdag in het hart van NRC Handelsblad verschijnt:

De streekroman op een hoger plan

Anders dan in het streekverhalenvrezende Nederland is de Zuid-Afrikaanse ‘plaasroman’ altijd sterk ontwikkeld geweest. Anna Louws Kroniek van Perdepoort toont volgens Toef Jaeger hoe vervreemding en vereenzaming het genre op een hoger plan tilt. Lees hier meer.

Parkeerplaatsenreisboek

Dertig jaar geleden viel het parkeerplaatsenreisboek De autonauten van de kosmosnelweg van het echtpaar Cortázar plat als een mus van het dak. Inmiddels wil iedereen het lezen – maar hoe zit dat met Cortázars ‘revolutionaire’ roman Rayuela, zo vraagt een enthousiaste Ger Groot zich af. Lees hier meer.

Duister als de nacht zelf

Het lijkt er op dat Merijn de Boer met zijn debuutroman heeft geprobeerd om een zo buitenissig mogelijk romanpersonage te creëren. De strekking van De nacht is volgens Sebastiaan Kort al even duister als de titel ervan. Lees hier meer.

Auschwitz als studie-object

In The Future of Architecture. Since 1889 heeft architectuurhistoricus Jean-Louis Cohen als eerste op zijn gebied Auschwitz een plek gegeven. ‘Auschwitz zegt veel meer over de architectuur van het Derde Rijk dan de monumentale gebouwen van Albert Speer’, zo vertelt hij aan Bernard Hulsman. Lees hier meer.

Hoger honing

In zijn nieuwe roman schrijft oud-Librisprijswinnaar (Een soort Engeland, 2001) Robert Anker (1946) over een ondernemer, een violiste en een dominee op zoek naar het hogere – met wisselend resultaat. Lees hier meer.

En verder: een studieboek waarin de aanvaringen van vrouwen met justitie zijn vastgelegd,  de column van Arjen Fortuin en besprekingen van het werk van Yasmina Reza en fotograaf Frank Kunert.