Amsterdam wil eigen helmplicht scooters

De gemeente Amsterdam gaat onderzoeken of een lokale helmplicht voor snorscooterrijders kan worden ingevoerd. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) heeft in een gesprek met burgemeester Van der Laan en wethouder Van Poelgeest gezegd dat zij „open staat” voor hun voorstellen.

De helmplicht is voor Amsterdam vooral een juridisch instrument om de vaak opgevoerde snorscooters van de overvolle fietspaden te weren. Zonder helm is dat onmogelijk; het is voor de scooters te gevaarlijk om op hetzelfde baanvak te rijden als auto’s.

In een commissie van de gemeenteraad gisteravond zei Van Poelgeest, die de wethoudersportefeuille verkeer overnam van Eric Wiebes, dat het aan de stad is om het Rijk te overtuigen van de maatregelen. Amsterdam heeft de minister gewezen op de veiligheid in en de bereikbaarheid van de binnenstad, zei Van Poelgeest. Zijn ambtenaren gaan criteria opstellen waaraan de scooterrijder moet voldoen.

Van Poelgeest zei gisteren alvast dat het geen zin heeft om de helmplicht tot bepaalde baanvakken te beperken. „Het moet voor een gebied gelden. Logisch zou dan zijn: vooral binnen de ring.” Er komen scootercontroleteams voor de handhaving, die bekeuringen mogen uitschrijven.

„Allemaal lapmiddelen”, is de reactie van Koos Spee, voormalig verkeersofficier van justitie en verkeersdeskundige. Volgens hem is een plaatselijke helmplicht niet te handhaven.