Veel lof voor American Hustle: wie wil er niet opgelicht worden?

Vanaf vandaag draait American Hustle in de Nederlandse bioscopen. De film over een Amerikaanse oplichtersbende in de jaren zeventig met Bradley Cooper, Jennifer Lawrence en een bijna onherkenbare Christian Bale won al drie Golden Globes en is genomineerd voor tien (!) Oscars. Alle recensies op een rijtje.

Hoofdpersonage van American Hustle is Irving Rosenfeld (Christian Bale). Hij is een oplichter die zijn soulmate tegenkomt in de voormalig stripper Sydney Prosser (Amy Adams). Zij beschikt over een briljant talent om zich voor te doen als een dame uit de Engelse aristocratie, die valt voor het zelfvertrouwen van Prosser.

Gezamenlijk lichten de twee nietsvermoedende slachtoffers op met nepleningen en kunst. Ondertussen zit Irving thuis opgescheept met zijn ontregelde vrouw, gespeeld door Jennifer Lawrence. De situatie verandert zodra FBI-agent Richie Dimaso (Bradley Cooper) opduikt. Hij dwingt het stel om te helpen in een zaak om een paar corrupte politici aan te pakken.

American Hustle is overigens losjes gebaseerd op een waargebeurde FBI-operatie: ‘some of this actually happened’ staat er op de credits.

NRC: de film draait meer nog om bedrog in de liefde

Gisteren stond de film en regisseur David O. Russell al centraal in de filmbijlage van NRC Handelsblad. Peter de Bruijn geeft de film vier ballen. Vooral het spel rondom wat echt is en niet, is zeer goed uitgewerkt:

“De film draait meer nog om bedrog in de liefde, en ook om zelfbedrog. Die slimme thematische verwevenheid houdt de hele boel bij elkaar. Nog net. Alleen maffiabaas Robert De Niro houdt niemand voor de gek: ‘We’re real’, zegt hij dreigend. ‘We’re a real organisation’ Russell doet niet echt iets nieuws in deze film, en het laatste half uur is een anticlimax. Maar in een filmwereld die zich meestal zo insnoert en wil voldoen aan allerlei verwachtingen, is zijn losse stijl niet minder dan een verademing.”

Volkskrant: een feest van een film

De Volkskrant is met vier sterren enthousiast en roemt de dubbele bodems en het acteerwerk:

“American Hustle is een acteer- en verkleedfestijn: alle rollen zijn perfect bezet en de kostuums, uitzinnige kapsels en jarenzeventigdecors zijn een lust voor het oog. Door dat uiterlijk vertoon (en de wat rommelige plot) lijkt de film oppervlakkig, maar dat is te kort door de bocht.

De romantische verwikkelingen tussen de vier hoofdpersonen geven extra glans aan American Hustle. Russell maakte een kruising tussen een klassieke screwballkomedie en een gangsterfilm, vol maskerades en dubbele bodems, waar iedereen met zichtbaar plezier aan gewerkt heeft. Een feest van een film.”

Trouw: Wolf light

Ook Trouw geeft vier sterren, en ziet een film die naast de jaren zeventig ook veel zegt over onze tijd.

“Het zegt iets over het Amerika van nu, als over Russells nostalgische blik op de jaren zeventig, toen men ‘con artists - ondanks Watergate - nog meer kunstenaar vond dan bedrieger.

Echt bijten doet de film niet, zoals eerder Silver Linings Playbook en The Fighter ook luchtig bleven. Dit is Wolf of Wall Street light; het genot schuilt in de weelderige seventies-soundtrack; malle kapsels, de eerste magnetron, Caddillacs, zwembadfeestjes, discodansjes in Studio 54, David Bowie, Steely Dan, Robert de Niro als gangsterbaas.”

Parool: Wie wil niet opgelicht worden?

En nu dat meesterwerk van Martin Scorsese toch is genoemd: net als veel andere kranten ziet ook Het Parool een connectie met die bioscoopkraker. Een schelmenfilm vol geld, frauduleuze praktijken en grenzeloos materialisme. Ook hier weer vier sterren.

“Historische episodes uit de recente Amerikaanse geschiedenis worden getransformeerd tot een filmspektakel dat mogelijk ook iets zegt over onze huidige materialistische preoccupaties. Of niet. Zowel Russell als Scorsese kregen, tussen alle lof en nominaties door, het verwijt dat ze films hebben gemaakt die een moreel vacuüm maskeren met een schitterende verpakking. Maar wie wil er nu niet opgelicht worden als hij naar de bioscoop gaat?”

AD: Christian Bale in topvorm met gekweekte bierpens

Het Algemeen Dagblad geeft drie sterren en stelt dat het verhaal van de film niet de hoofdattractie is:

“Vooral Christian Bale is meesterlijk als de oplichter die met zijn minnares wordt overgehaald om een dubieuze deal af te sluiten met politici.

De kracht van de film zit in de liederlijke dialogen en de chemie tussen de in topvorm verkerende Bale en Adams. Ook Jennifer Lawrence, als de bedrogen echtgenote die niet met zich laat sollen, is memorabel.”

Ook in het buitenland wordt de film enthousiast ontvangen. The Guardian geeft net als de Nederlandse kranten vier sterren en noemt American Hustle een desorienterende, ‘dizzy’ makende film die bol staat van de onderhuidse spanning. The New York Times geeft onder de veelzeggende kop ‘Big Hair, Bad Scams, Motormouths’ de maximale score: vijf sterren.