Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Economie

Wiebes laat dreigend tekort achter bij gemeente Amsterdam

Toch nog een smetje op het blazoen van Eric Wiebes. De VVD’er die deze week onder veel loftuitingen werd gepresenteerd als staatssecretaris van Financiën om puin te ruimen bij de Belastingdienst, blijkt als wethouder verkeer en vervoer een ongelukkige erfenis in Amsterdam te hebben achtergelaten: een dreigend tekort van 30 miljoen euro.

Foto ANP / Martijn Beekman

Toch nog een smetje op het blazoen van Eric Wiebes. De VVD’er die deze week onder veel loftuitingen werd gepresenteerd als staatssecretaris van Financiën om puin te ruimen bij de Belastingdienst, blijkt als wethouder verkeer en vervoer een ongelukkige erfenis in Amsterdam te hebben achtergelaten: een dreigend tekort van 30 miljoen euro.

Vanochtend publiceerde de Rekenkamer Amsterdam een rapport over de kosten voor het vervangingsonderhoud bij de Amsterdamse metrolijn Oost; de lijn die wél rijdt, in tegenstelling tot de Noord-Zuidlijn.

De Rekenkamer voorziet dat de gemeente Amsterdam 30 miljoen euro moet toeleggen op deze begrotingspost. Daarnaast zijn er volgens de Rekenkamer nog meer financiële risico’s bij het onderhoud van de metrolijnen. En die waren de afgelopen vier jaar de verantwoordelijkheid van wethouder Wiebes.

Afspraken worden verschillend uitgelegd

In het rapport staan harde oordelen over de houding van het stadsbestuur. Het vervangingsonderhoud (afgekort als MVP in het rapport) wordt, net als de overige verkeerszaken, gezamenlijk door Amsterdam en de omliggende gemeenten (de Stadsregio Amsterdam) bekostigd. Volgens de Rekenkamer leggen Amsterdam en de regio de afspraken verschillend uit, waardoor Amsterdam benadeeld dreigt te worden.

De Rekenkamer rekent dit vooral Amsterdam aan. Het gevoerde beheer door de gemeente is jarenlang tekortgeschoten, schrijft de Rekenkamer:

“Niet alleen raakten de afspraken over de financiering over het MVP Metro uit beeld, ook werd gaandeweg het overzicht van de investeringsuitgaven verloren. Gezien de grote financiële belangen die de gemeente Amsterdam heeft bij het MVP Metro is dit een onbegrijpelijke slordigheid.”

Het onderhoud aan de Oostlijn is al jaren een probleem, en niet alleen financieel. Afgelopen zomer reed de metro op het drukste stuk, tussen station Amstel en Centraal, wekenlang niet. Wethouder Wiebes noemde de lijn ooit ‘een bitch die moet worden getemd’. Dat kan hij nu zelf niet meer doen.

Lees hier meer over Eric Wiebes, de nieuwe staatssecretaris van Financiën.