Samen, maar toch ook weer niet helemaal

De programma’s Laat de kijker het niet merken

Het eerste echte fusieprogramma is De Duitsers van AVROTROS, gevolgd door het dagelijkse interviewprogramma Eén op Eén van KRO-NCRV. Maar programma’s waarin twee of meer omroepen samenwerkten, waren er altijd al. AVRO en TROS hadden bijvoorbeeld al samen EénVandaag.

Op televisie, radio en internet leven de omroepen verder los van elkaar. Eén bedrijf biedt dus twee smaken, zoals de Heinekenbrouwerij Heinekenbier en Amstelbier maakt.

Dat is bewust: de kijkers moeten zo min mogelijk merken van de fusies, om ze niet te vervreemden van het bekende merk. De fusies zijn een interne zaak, die zich afspelen aan de ‘achterkant’. Aan de voorkant is niets te zien. BNN meldt dan ook geruststellend op de eigen website: „Maar schrik niet, BNN blijft gewoon BNN. We maken gewoon de programma’s die jij gewend bent, van de afzender die jij gewend bent. BNN staat voor Bart’s Neverending Network, dus enden we never!”

In de mate van samenwerking zitten gradaties: VARA en BNN hechten het sterkst aan hun eigen smaken. AVRO en TROS werken wel aan een volledige fusie: de verenigingen zijn gefuseerd, ze willen gezamenlijke programma’s gaan maken met cultuur in den brede: „Op het plein en langs de grachten”. AVROTROS is ook de enige fusieomroep die hardop peinst over een nieuwe naam, die na de zomer bekend zou worden gemaakt. Suggesties van kijkers: AVOS of ROOS.