Dein Schmidt

„Begin jaren negentig werd ik bij Pierre Audi uitgenodigd om naar de maquettes van decorbouwer George Tsypin te kijken. Ik verwachtte er vier, voor elke Ring-opera één. Het bleken er twaalf: Tsypin had bijna elke acte een eigen maquette gegeven. De enorme bewegende platen en wanden leveren immers steeds een ander beeld op. Complicaties bleven niet uit. Tsypin gebruikt echte materialen, zoals staal, hout en glas: loodzwaar. In Götterdämmerung moest een houten plafond worden vervangen door honderden buizen. Anders pasten de kabels er niet doorheen, waaraan de verticale schillen van ieder vijf ton worden opgehangen. En de productie bevat ook veel vuur. Wij moesten de brandweer ervan overtuigen dat gas veiliger is dan brandpasta. Gas heb je in de hand: je draait de kraan dicht. Pasta is minder berekenbaar. In Die Walküre zit een grote steekvlam, die door iemand wordt aangestuurd. Als hij een cue krijgt, geeft hij letterlijk gas.”