Aandeel Twitter keldert op Wall Street na slechte kwartaalcijfers

Het beursaandeel van microblog Twitter is bij opening van de beurs op Wall Street gekelderd. Het aandeel staat op dit moment zo’n twintig procent in de min. De daling komt nadat het bedrijf gisteren slechte kwartaalcijfers moest noteren. Analisten zijn vooral teleurgesteld over de gebruikerscijfers.

Twitterbanners op de muren van de New York Stock Exchange bij de beursgang van Twitter eind vorig jaar.
Twitterbanners op de muren van de New York Stock Exchange bij de beursgang van Twitter eind vorig jaar. Foto AP / Mark Lennihan

Het beursaandeel van microblog Twitter is bij opening van de beurs op Wall Street gekelderd. Het aandeel staat op dit moment zo’n twintig procent in de min. De daling komt nadat het bedrijf gisteren slechte kwartaalcijfers moest noteren. Analisten zijn vooral teleurgesteld over de gebruikerscijfers.

Technologieredacteur Marc Hijink schrijft vandaag over het dalende aandeel:

“Dat (teleurstellende kwartaalcijfers, red.) bevestigt het beeld dat Twitter weliswaar tot een vast onderdeel van het medialandschap wist uit te groeien, maar nog altijd niet de weg heeft gevonden naar de massamarkt. Twitter koestert zijn cultuur van hashtags (het #-teken), @adressen en een limiet van 140 tekens. Dat is complexer dan op een vind-ik-leuk-knop drukken; de formule van Facebook.

Twitter speelt zich vrijwel volledig af in het publieke domein, waar mensen zich doorgaans voorzichtiger uiten dan in de semi-afgesloten kringen van Facebook of gerichte communicatie via WhatsApp en Snapchat. Dat kan ook een drempel zijn voor de groeisnelheid.

Maar aansluiting bij de massa is wel nodig om het aantal advertenties op Twitter te verhogen. Zeker omdat het aantal keren dat gebruikers hun Twitter-tijdslijn bekeken (een graadmeter voor activiteit en interesse) in het afgelopen kwartaal ook daalde.

Facebook is in veel westerse landen aan het krimpen, maar compenseert dat met gebruikers die actiever worden. Daardoor kan de advertentievoorraad groeien. Facebook verraste beleggers vorige week met positieve resultaten, te danken aan een groei van het mobiele gebruik. Dat leidde ook tot meer advertenties in de mobiele Facebook-applicaties.”

Slechte cijfers

Twitter kreeg er in het laatste kwartaal van vorig jaar slechts 9 miljoen nieuwe gebruikers bij. Daarmee komt het totaal aantal mensen dat actief is op het sociale medium op 241 miljoen. Dit is 30 procent meer dan een jaar eerder, maar het jaar ervoor steeg het aantal gebruikers nog met 38 procent. De trend van vertragende gebruikersgroei wordt dus doorgezet, en dat zorgt voor zorgen onder beleggers.

Twitter avatar WSJD WSJD Twitter’s revenue is up, its stock is down, and it’s still in the ad-sales shadow of rivals. http://t.co/qaGwJU1S7U http://t.co/VOSmeyJ7Au

Bovendien mag het bedrijf de laatste maanden van vorig jaar meer dan twee keer zo veel omzet hebben behaald als in dezelfde periode in 2012 - de inkomsten van het bedrijf stegen met 116 procent naar 243 miljoen dollar (179 miljoen euro) -, het maakte ook fors meer verlies dan was verwacht.

Twitter boekte een verlies van maar liefst 511,5 miljoen dollar, schrijft Het Financieele Dagblad, tegen een verlies van 8,7 miljoen in dezelfde periode een jaar daarvoor. Dit verlies is meer dan het dubbelde dat analisten hadden verwacht, volgens het FD. Die rekenden op een verlies van 253,5 miljoen.

Het verlies zou onder meer te wijten zijn aan de kosten die waren verbonden aan de beursgang van het bedrijf.

Aandeel Facebook stijgt wel

In tegenstelling tot Twitter kon Facebook vorige week wel goede kwartaalcijfers noteren. Het grootste sociale netwerk ter wereld zag zijn inkomsten stijgen van 1,59 miljard dollar naar 2,59 miljard. Dat is meer dan analisten hadden verwacht. Voor het eerst kwam meer dan de helft van de advertentie-inkomsten uit mobiel.

53 procent van de advertentie-inkomsten komt nu van mobiele apparaten. Een jaar eerder was dit nog maar 23 procent. Technologiewebsite Techcrunch noemde het een “mijlpaal”:

“Terwijl velen verwacht hadden dat het mobiele tijdperk Facebook de das om zou doen, heeft het bedrijf voor een opvallende wending gezorgd aan de zakelijke kant om zo zijn voordeel te halen uit het nieuwe medium, waar andere bedrijven dat niet konden. Omdat gebruikers zo veel tijd besteden in de nieuwsfeed van Facebook en het bedrijf zo veel weet van de gebruiker, kan het voor gerichte, relevante, full screen-advertenties zorgen die voor goede inkomsten zorgen.”