Zo mooi zijn transgendersValentijn de Hingh &Ryley Pogensky & diens grootouders Pogensky (midden): „Ik ben geboren in Texas en geadopteerd door een blank, joods echtpaar. Ik ben joods en als quaker opgevoed. Mijn grootouders accepteren me als een mix van allebei de seksen.”Edie Charles & haar broertje Matthew Charles (r): „Mijn vriend was mijn grootste steun. Hij kwam net als ik naar Londen om te studeren, hij deed een PhD in Gender Studies.”Dezjorn Gauthier &Ahya Taylor Gauthier (l): „ Mijn naam heb ik zelf bedacht. Ik ben Frans, Iers, enAfrican American.” Taylor: „Voor mijn transitie was ik een tikkende tijdbom.”Ines Rau & haar neef Nabil Rau (r): „Als ik nu in de spiegel kijk, zie ik waar ik altijd van gedroomd heb.”Katie Hill &Arin Andrews Hill (l): „Ik ben geboren in Tulsa, Oklahoma.Bible Belt Country. Ik werd gepest en ze spuugden op me.” Andrews: „Ik vond Katie heel mooi. Toen ik haar ontmoette vroeg ik of ze wilde dansen. De volgende avond gingen we op een date.”

Illustratie Thinkstock

Modefoto’s in monumentaal zwart-wit, met daarop mannen en vrouwen gehuld in designerkleding van Dolce & Gabbana, Armani, Balenciaga en Nina Ricci. Sommige modellen kijken statig de camera in, anderen zitten op een bankje in het park of staan nonchalant tegen een muurtje geleund. Op het eerste gezicht is er weinig bijzonders te ontdekken aan de voorjaarscampagne van het luxe Amerikaanse warenhuis Barneys New York. Tot je de bijbehorende verhalen leest over de worsteling, pijn, pesterijen en uitsluiting die de zeventien modellen ervoeren, maar ook de acceptatie, het zelfvertrouwen en de overwinning die daarop volgden.

Persoonlijke verhalen

Zeventien transgender-mannen en vrouwen, vergezeld door familie, vrienden en geliefden, stonden model voor de campagne van het warenhuis. Een aantal van hen timmerde al aan de weg als model – zo liep de Nederlandse Valentijn de Hingh shows voor Maison Martin Margiela en Comme des Garçons – maar het grootste deel had nog nooit voor de camera gestaan. Nu staan hun persoonlijke verhalen, opgetekend door Patricia Bosworth van Vanity Fair, centraal.

Mode laat het mooie zien

De Hingh, die bekend werd van de documentaire Valentijn waar haar transitie van man naar vrouw werd vastgelegd, is blij met de campagne. „Barneys brengt op een eerlijke en integere manier een belangrijk onderwerp aan het licht, terwijl zo’n politiek statement voor een groot bedrijf niet zonder risico is, zeker in Amerika. Mensen zien transgenderisme vaak als moeilijk en zwaarbeladen, maar de esthetiek van mode laat juist het mooie ervan zien.”

Het warenhuis werkte voor de campagne Brothers, Sisters, Sons and Daughters – bedacht door creatief directeur Dennis Freedman en geschoten door modefotograaf Bruce Weber – samen met het National Center for Transgender Equality (NCTE) en het LGBT Community Center (The Center). Van de opbrengst zal 10 procent aan die organisaties worden gedoneerd.

Hoewel de campagne baanbrekend is, werden er in de modewereld al muizenstapjes gedaan op weg naar acceptatie van transgenders.In modeshows loopt steeds vaker een transgendermodel mee – Valentijn de Hingh was tijdens Amsterdam Fashion Week vaak op de catwalk te vinden – en Hema koos het androgyne mannelijke model Andrej Pejic om push-up beha’s aan te prijzen. Op de site change.org zijn mensen een actie begonnen om ‘bombshell’ Carmen Carrera als eerste transgender model in een Victoria’s Secret-show mee te laten lopen, de petitie is al bijna veertigduizend keer getekend.

Maar de Hingh ziet zichzelf niet puur als een transgendermodel. „Natuurlijk speelt mijn verhaal soms mee bij boekingen, maar meestal word ik geboekt omdat ik een goed en professioneel model ben.”

Moeten transgenders het van de mode hebben? De Hingh: „Er bestaat in deze consumptiemaatschappij weinig anders dan commercieel succes, dus reclame is een goede manier om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken. Dingen worden pas acceptabel voor de mode- industrie als ze commercieel interessant zijn.”

De verschillende modellen, met persoonlijk verhaal, zijn te zien op thewindow.barneys.com