‘Naakt is ook maar een kostuum’

Twee Franse acteurs gaven zich bloot voor ‘L’inconnu du lac’, een eigenzinnige thriller die zich afspeelt op een cruiseplek. „Mag ik je even voorstellen aan je penis?”

Franck (Pierre Deladonchamps, rechts) is verliefd opMichel (Christophe Paou): de vreemdeling van het meer.
Franck (Pierre Deladonchamps, rechts) is verliefd opMichel (Christophe Paou): de vreemdeling van het meer.

Even nadenken moest acteur Pierre Deladonchamps wel, toen hij een van de hoofdrollen kreeg aangeboden in L’inconnu du lac, een film waarin hij voor een groot deel naakt zou moeten zijn, met veel lange seksscènes, en die zich volledig op één locatie afspeelt: een strandje waar homoseksuele mannen cruisen. „Maar mijn agent die ik zeer vertrouw was zo overtuigd dat het de juiste keuze was, dat ik het heb gedaan.”

Deladonchamps speelt Franck in de film van regisseur Alain Guiraudie. Op een cruiseplek ontmoet hij Michel: eerst alleen voor seks, maar dan wordt hij echt verliefd, hoewel hij kan weten dat Michel wellicht niet helemaal spoort en weleens gevaarlijk zou kunnen zijn.

Christophe Paou speelt Michel, de verleidelijke ‘vreemdeling’ van de titel: „Toen ik het script las dacht ik: dit zou misschien een cultfilm kunnen worden, waar niet veel mensen naartoe gaan, maar waar mensen het over twintig jaar wel nog steeds over hebben.” Dat liep even anders: de Franse pers omarmde de film enthousiast na de première op het filmfestival van Cannes en 160.000 bezoekers kwamen kijken naar de film in de Franse bioscoop: uitstekend voor een kleine auteursfilm die geen concessies doet aan de mainstream. L’inconnu du lac is een film die met minimale middelen grote onderhuidse spanning weet op te roepen, zozeer dat de film regelmatig ‘hitchockiaans’ is genoemd. Deladonchamps: „Guiraudie heeft een heel intense thriller gemaakt met eigenlijk helemaal niets. Er was nauwelijks geld, we hadden heel weinig draaidagen, er zit geen muziek in de film, alles speelt zich af op dezelfde locatie. We hebben ook alles zelf gedaan. Als we klaar waren met een draaidag hielpen wij als acteurs gewoon met inpakken van de spullen. Alles is kleinschalig aan de film, alleen het talent van de regisseur is groot.”

Paou: „Het scenario, dat ik wel eerst een aantal keer moest lezen voor ik het begreep, deed me denken aan Heart of Darkness van Joseph Conrad. Zo was het voor mij ook om deze film te maken: ik ben op de boot gestapt en de rivier afgezakt, zonder dat ik wist waar ik uit zou komen. En het einde van de film lijkt ook erg op dat van Heart of Darkness. De film gaat eigenlijk over hoe ver mensen kunnen gaan voor liefde. En voor seks.”

Of ze zelf gay of straight is niet relevant, vinden de acteurs. Paou: „Je hoeft toch geen priester te zijn of een moordenaar om er één te kunnen spelen? Film gaat altijd over het verlangen: het verlangen van het publiek, het verlangen van de regisseur naar zijn acteurs, en het verlangen van de acteurs om de rol te spelen. Alles in film gaat over verlangen. Dat heeft niets met geaardheid te maken.”

„We zijn niet gewend om mannen in naaktscènes te zien”, zegt Deladonchamps. „Voor mannen zijn naaktscènes ook wel anders dan voor vrouwen, omdat bij mannen alles zo zichtbaar is. Je wilt eigenlijk niet dat de hele wereld je zo in je intimiteit kan zien. Maar op het moment dat je acteert is naaktheid eigenlijk ook een kostuum. Door er zo tegenaan te kijken kon ik me over mijn gêne heenzetten.

„Tijdens de repetities was de regisseur zelf ook de hele tijd naakt, om ons op ons gemak te stellen. In zijn privéleven is hij ook een nudist. Guiraudie is geen voyeur die alleen maar naar naakte mensen wil kijken. Dat interesseert hem helemaal niet.”

Voor enkele close-ups van echte seks, onder meer een shot van een ejaculatie, zijn body doubles gebruikt. „Het was wel grappig voor mij om mijn penis te ontmoeten. Zo werd mijn stand-in aan mij voorgesteld: mag ik je voorstellen aan je penis?”

Uit reacties blijkt dat niet alleen (homoseksuele) mannen de film kunnen waarderen. Deladonchamps: „Ik heb heel veel vrouwen gesproken die het heerlijk vinden dat er eindelijk een film is waarin een heleboel penissen te zien zijn, in plaats van altijd alleen maar die naakte vrouwen. Sommige vrouwen vinden de film echt opwindend.”

Paou: „Eenzaamheid, verlangen, liefde, dat zijn allemaal universele thema’s. De seks in de film is echt onderdeel van de liefde. Dat is het aspect van de film dat mensen echt raakt, misschien wel meer dan de naaktheid en de seksscènes.”