Twitter heeft 241 miljoen gebruikers - koers daalt na kwartaalcijfers

Foto ANP / Koen van Weel

Twitter heeft voor het eerst sinds het bedrijf naar de beurs ging kwartaalcijfers bekendgemaakt. De koers van het aandeel daalde direct na de bekendmaking met meer dan 12 procent. De reden: het aantal nieuwe gebruikers groeit te langzaam.

Twitter kreeg er in het laatste kwartaal van vorig jaar namelijk slechts 9 miljoen nieuwe gebruikers bij. Daarmee komt het totaal aantal mensen dat actief is op het sociale medium op 241 miljoen. Dit is 30 procent meer dan een jaar eerder, maar het jaar ervoor steeg het aantal gebruikers nog met 38 procent. De trend van vertragende gebruikersgroei wordt dus doorgezet, en dat zorgt voor zorgen onder beleggers.

Bovendien mag het bedrijf de laatste maanden van vorig jaar meer dan twee keer zo veel omzet hebben behaald als in dezelfde periode in 2012 - de inkomsten van het bedrijf stegen met 116 procent naar 243 miljoen dollar (179 miljoen euro) -, het maakte ook fors meer verlies dan was verwacht.

Twitter boekte een verlies van maar liefst 511,5 miljoen dollar, schrijft Het Financieele Dagblad, tegen een verlies van 8,7 miljoen in dezelfde periode een jaar daarvoor. Dit verlies is meer dan het dubbelde dat analisten hadden verwacht, volgens het FD. Die rekenden op een verlies van 253,5 miljoen.

Het verlies zou onder meer te wijten zijn aan de kosten die waren verbonden aan de beursgang van het bedrijf.

Twitter wilde ‘Facebook-scenario’ voorkomen

De eerste kwartaalcijfers van vandaag golden als een belangrijke test voor Twitter, dat moet bewijzen dat zijn verdienmodel kans van slagen heeft.

Het bedrijf wilde het afgelopen jaar hoe dan ook niet in dezelfde val trappen als Facebook. Bij de beursgang van dat bedrijf waren er niet alleen technische problemen, maar bleek ook de introductieprijs te hoog. Het aandeel kelderde direct na de introductie, en nog eens na de bekendmaking van de eerste kwartaalcijfers.

Twitter opende vorig jaar dan ook met een voorzichtige introductieprijs van 26 dollar per aandeel en zag de koers daarna niet dalen maar juist enorm stijgen in aanloop naar de bekendmaking van de eerste kwartaalcijfers vandaag. Ondanks de ruim 12 procent verlies van vandaag ligt de waarde van een aandeel Twitter nog altijd ruim twee keer zo hoog als bij de beursgang.

In de tussentijd experimenteerde Twitter er de afgelopen tijd lustig op los in een zoektocht nieuwe manieren te vinden om geld te verdienen. Want de groei van het aantal gebruikers neemt dus al een tijdje af en er moeten juist meer adverteerders worden aangetrokken. Om ruimte te bieden aan advertenties is het bovendien nodig dat bestaande gebruikers langer in het ‘Twitter-ecosysteem’ worden vastgehouden, terwijl de meeste tweets nu juist naar sites buiten het Twitter-netwerk verwijzen.

Deze experimenten lijken zoden aan de dijk te zetten. Want van de 242 miljoen aan omzet komt niet minder dan 220 miljoen uit advertenties. Deze omzet uit advertenties is binnen één jaar met 121 procent gestegen.