In 5 stappen naar een Rolex...

Foto

Geen luxe lunches buiten de deur, maar gewoon je broodtrommel mee. De helft van je salaris elke maand opzij zetten, en zo snel mogelijk je hypotheek aflossen. Wie zuinig leeft en veel spaart, kan op deze manier miljonair worden. Niet vreemd dus dat het Centraal Bureau voor Statistiek berekende dat drie op de vier Nederlandse miljonairs ouder is dan vijftig jaar.

Geen zin om zo lang te moeten wachten op dat glinsterende horloge? Vermijd dan de veelgehoorde clichés over de way to the top.

1 Niet: Voor jezelf beginnen

Wel: Laat anderen voor je werken

Ook in loondienst kun je miljonair worden. 44 procent van de Nederlandse miljonairs heeft gewoon via hard werken bij de baas zijn vermogen bij elkaar geschraapt. Wel zal het sneller gaan met een eigen onderneming. Vergis je niet: dat is dus geen zzp’er: zolang je een beroep uitoefent waarbij jij de enige bent die inkomsten moet genereren, duurt het lang voor je miljonair bent. Je kunt uiteindelijk niet harder werken in een uur, en je uurprijs zal niet eeuwig kunnen stijgen. Om echt groot geld te gaan verdienen, heb je andere mensen of een systeem nodig om geld voor jou te verdienen. Dan kunnen je inkomsten ongelimiteerd stijgen (telkens meer mensen aannemen), én kun je als bonus de zaak ook nog verkopen: je hebt een bedrijf met waarde gecreëerd, zonder dat je daar zelf voor nodig bent.

2 Niet: Bedenk hét gouden idee

Wel: Steel en verbeter dat gouden idee

Wellicht ben je aan het wachten op ‘het idee’. En elke keer als je een geniaal plan hebt, begin je met googelen en zie je dat er al zo’n onderneming of app bestaat. Balen? Nee! Er bestaat niet zoiets als ‘het gouden idee’. Geen enkel bedrijf is 100 procent origineel. Ideeën worden gestolen, logo’s worden gekopieerd en goede topmannen worden overgenomen. Denk aan een bedrijf als Facebook en Apple, die daar voortdurend rechtszaken over hebben. Koester niet de illusie dat jij wél origineel moet zijn, maar jat schaamteloos de goede ideeën van anderen. Het gaat erom dat jij het nét wat beter doet. Of goedkoper. Of voor een andere doelgroep. Natuurlijk blijft een eigen visie en wel cruciaal, anders blijft het bij een holle kopie. Dus voer je idee uit, steel de goede punten van je concurrenten, en verbeter de slechte.

3 Niet: Leef zo zuinig mogelijk

Wel: Kopieer de leefstijl van de rijken

Je doel is die Rolex. Maar...heb je ’m ooit al gepast? Als je niet weet hoe een Rolex voelt, weet je ook niet of je er blij mee zult zijn. Dus ga naar de winkel, pas je favoriete model. Door je dromen alvast wat concreter te maken, maak je het voor jezelf realistischer om te bereiken. Dan kun je opeens geloven dat je inderdaad over een paar jaar horloges staat uit te zoeken. Doe hetzelfde met je andere wensen. Wil je het liefst vakantievieren op de Bahama’s? Ruil je drie weken kamperen in Frankrijk om voor een lang, luxe weekend op de Bahama’s. Als het goed is – en dat kun je dan gelijk ervaren – gaat dat je geluk en blijheid opleveren waar je op hoopte. Dat zorgt weer voor nieuwe energie om nóg harder te werken om je doelen te verwezenlijken.

4 Niet: Richt je op je kernactiviteit

Wel: Denk groter, verdien meer

Stel, je bent een geweldige graphic designer. Dan vraagt een klant om een complete website. Dat kun je niet, en je hebt geen tijd om het te leren. Wat te doen? Wie niet wil groeien, zegt keurig dat hij er geen ervaring in heeft en verwijst naar een freelancer die er wel goed in is. Wie wél wil groeien, accepteert de opdracht, huurt de freelancer zelf in, en vraagt een bedrag van 30 procent meer. En voilà: je bent van zzp’er gegroeid naar een designbureau met personeel. Zo moet je over geld verdienen denken: in mogelijkheden. Beperk jezelf niet tot wat jij kunt. Het doel is immers: geld verdienen door anderen te laten werken. Blijf er wel realistisch naar kijken: als het meer gedoe geeft dan zakelijk gewin (of als je geen idee hebt wat je aan het doen bent) stoot het dan weer af.

5 Niet: Bespaar door alles zelf te doen

Wel: Geef grof geld uit aan goede mensen

Je neef – een beginneling – biedt aan websiteteksten te maken, voor een schijntje van de normale prijs. Moet je dat willen? Nee. Schakel in plaats daarvan het gerenommeerdste communicatiebureau in wat je kent. Ze vragen zeker tien keer zoveel geld, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat je bovenaan in Google komt te staan, dat je campagne viral gaat en dat je je eerste paar goedbetalende klanten binnenhaalt. Denk niet in kosten, maar in opbrengsten. Met geld maak je geld. Daarom zijn investeerders ook zo gewild. Stel dat je uitgaat van het verdubbelen van je beginkapitaal. Met een eigen kapitaal van 1.000 euro, maak je 2.000 euro. Met 3 ton geleend geld, kun je met dezelfde som 6 ton maken.