Honderd kleine klokkenluiders weten meer dan één journalist

Actualiteitenrubriek Altijd Wat Monitor roept de kijkers op om met nieuws te komen.

Foto KRO-NCRV
Foto KRO-NCRV

Driehonderd keer per dag reden ze met een busje over dezelfde verkeersdrempel. Chauffeurs van busmaatschappij Connexxion werden er ziek van. Letterlijk. Zo ziek dat ze niet meer konden werken zonder pijnstillers. Namens tien chauffeurs doet een van de werknemers vanavond zijn verhaal in het nieuwe actualiteitenprogramma Altijd Wat Monitor (KRO-NCRV). De problemen met hun beroepsziekten kwamen binnen bij de redactie van het programma op een bijzondere manier. De Altijd Wat Monitor – een afgeleide van het dinsdagse actuele magazine Altijd Wat – maakt gebruik van crowdsourcing. De Altijd Wat-redactie plaatste een oproep op de website van het programma – bent u ziek geworden door uw werk? – en verzamelde vervolgens reacties. „Zo proberen wij het bredere verhaal bloot te leggen”, zegt eindredacteur René Sommer. „Het zijn allemaal kleine klokkenluiders. Het idee van crowdsourcing in de journalistiek is dat honderd artsen meer weten dan één journalist.”

Crowdsourcing van nieuws is in. De Correspondent probeert het, net als EenVandaag. Loopt het bij u?

Sommer: „We hebben iets meer dan honderd bruikbare reacties gekregen, een mooie vijver van ervaringen. Die helpen bij ons onderzoek. Vroeger moest je zoeken naar bronnen. Nu komen ze op je af. Maar het blijft onderzoeksjournalistiek: hoor en wederhoor, bronnen checken, etcetera.”

De Monitor bestaat pas kort, sinds augustus. Hoe vinden mensen u?

„Oproepen op tv in ons wekelijkse magazine Altijd Wat helpen. Daar kijken 450.000 mensen naar; als 10 procent reageert springen we gat in de lucht. Verder zijn we actief op Twitter en Facebook. Mensen zetten ons op het spoor. Maar we laten het daar niet bij, we stellen nieuwe vragen.”

De Monitor leent zich bij uitstek voor internet, waarom ook op tv?

„Het idee is drie jaar geleden ontstaan. Gijs van Beuzekom, de huidige netmanager van Nederland 2, werkte toen nog bij de NCRV. Hij ging op zoek naar nieuwe vormen van tv-journalistiek. Kunnen wij een model verzinnen om de kennis van ‘het volk’ te gebruiken bij onderzoeksjournalistiek? Dat is de Altijd Wat Monitor gevonden. Maar we blijven in de eerste plaats tv-makers. Dat is onze corebusiness.

„We hebben nu de kans gekregen om vier afleveringen te maken, één per maand. Over beroepsziekten, aangiften bij de politie en euthanasie. Over aflevering vier hebben we nog geen beslissing genomen. In het najaar kunnen we hopelijk nog vier afleveringen van de Monitor maken.”

Hoeveel kijkers moet u dan halen?

„Een marktaandeel van 6 procent; dat komt neer op 450.000 kijkers. Belangrijker dan het aantal kijkers vind ik dat wij de mogelijkheid krijgen om ons idee op tv te laten zien. De Altijd Wat Monitor past in datgene wat Van Beuzekom met Nederland 2 wil. De zender moet een compleet journalistiek verhaal vertellen. Bij ons kan je invloed hebben op het nieuwsproces. Jouw input kan essentieel zijn.”

De Monitor kreeg vorig jaar ruim 90.000 euro subsidie van het Stimuleringsfonds. Is dat niet raar?

„Het klinkt alsof we dubbel worden gefinancierd: als publieke omroep en via subsidie van het fonds. En ik kan me voorstellen dat mensen denken: gaat er al niet heel veel geld naar de publieke omroep? Maar als we de subsidie niet hadden gekregen had de Monitor niet bestaan.”