Google moet concurrenten promoten in Europa

Het hoofdkantoor van Google in Mountain View, Californië.
Het hoofdkantoor van Google in Mountain View, Californië. Foto AFP / Justin Sullivan / Getty Images

Google past zijn zoekmachine in Europa aan na klachten van concurrenten. Het technologiebedrijf wil zo een lange juridische strijd met de Europese Unie - en mogelijk een torenhoge boete - vermijden.

Google is al lang in onderhandeling met Eurocommissaris van Mededinging, Joaquín Almunia. Concurrenten beklagen zich dat Google zijn eigen diensten in de zoekresultaten voortrekt als je bijvoorbeeld op restaurants, hotels of producten zoekt.

Straks ook links naar concurrerende diensten

Straks toont Google bij een hotel niet alleen een link naar Google Maps, maar ook naar een concurrerende dienst als Bing (Microsoft). Google zal zijn zoekmachine alleen voor Europese internetbezoekers aanpassen: de zoekresultaten tonen minstens drie concurrenten op het moment dat Googles eigen diensten in beeld zijn, gepresenteerd in een ‘duidelijk herkenbaar blokje’.

De consument kan zelf kiezen waar zijn voorkeur naar uitgaat. Dat geldt ook voor Google Shopping, de koopjessite die vorig jaar ook in Nederland van start ging.

Je kunt het vergelijken met de manier waarop Microsoft zelf door de EU werd gedwongen om meerdere browsers van concurrenten aan te bieden in Windows. Microsoft kreeg in het verleden boetes van honderden miljoenen euro’s opgelegd van de EU. Google wil dat koste wat kost vermijden - desnoods door concurrenten hogerop te promoten in de eigen zoekmachine.

Almunia:

“Without preventing Google from improving its own services, it provides users with real choice between competing services presented in a comparable way; it is then up to them to choose the best alternative.”

Google: we zijn geen dominante zoekmachine

Google verdedigde zich aanvankelijk vergeefs met het argument dat het geen dominante zoekmachine is. Maar dat blijkt niet voldoende in Europa, waar het aandeel van Googles zoekmachine nog hoger is dan in de VS. In Nederland gebruikt meer dan 95 procent van de internetgebruikers google.com. De maatregelen gaan dan ook verder dan aanpassingen die Google eerder in de VS nam, naar aanleiding van soortgelijke klachten.

De EU stuurde vandaag een persbericht uit waarin de aanpassingen bekend worden gemaakt. Hoewel de EU nog goedkeuring moet verlenen lijkt het onwaarschijnlijk dat er nu nog een boete volgt - ook niet met terugwerkende kracht.

Dit was de voornaamste klacht van concurrenten:

“The prominent display, within Google’s web search results, of Google’s own specialised web search services as compared to competing specialised web search services (i.e. services allowing users to search for specific categories of information such as restaurants, hotels or products). First, users are not aware of the promotion of Google’s services within the search results. Second, competitors’ results that are potentially as relevant are significantly less visible and even sometimes not directly visible to users”

Nog wel discussie met privacyorganisaties

Google is ondertussen nog wel in discussie met vijf Europese privacyorganisaties, waaronder het CBP in Nederland. Zij vinden dat het techbedrijf zich niet aan de regels gehouden heeft toen het de profielgegevens van gebruikers combineerde in één grote database.

Nu zijn gebruiksdata van Gmail, Youtube, Google.com en Google+ gekoppeld in één ‘superuser’. Het internetbedrijf kondigde die verandering wel bijtijds aan, maar niet op de juiste manier.