Prijzen IFFR gaan naar regisseurs uit Japan, Zweden en Zuid-Korea

Het Schouwburgplein als decor van het International Film Festival Rotterdam. Foto ANP / KIPPA / Robin Utrecht

Het International Film Festival Rotterdam duurt nog tot zondag, maar de belangrijkste prijzen werden vanavond alvast uitgereikt. Regisseurs uit Japan, Zweden en Zuid-Korea wonnen een Hivos Tiger Award, die dient als aanmoediging voor beginnende filmmakers. De Big Screen Award, bedoeld voor een film die nog geen Nederlandse distributeur heeft en dat wel verdient, ging naar het Russische speelfilmdebuut Another Year.

Van het absurde tot het persoonlijke

De eerste Tiger Award was voor Anatomy of a Paper Clip (Yamamori clip koujo no atari), de tweede speelfilm van de Japanse filmmaker Ikeda Akira. “Met een uitdagende en precieze verhaallijn observeert deze film op poëtische wijze het absurde in menselijk gedrag”, schrijft de jury.

Hoewel de titel van de film volgens onze filmredacteur Peter de Bruijn “weinig veelbelovend” is, was het wel een “typische festivalfilm”.

De Zweedse regisseur Ester Martin Bergsmark won een Tiger Award voor Something Must Break (Nånting måste gå sönder).

“Een persoonlijke ontdekkingstocht langs de lusten en lasten van intimiteit, waarin de hoofdpersonen door een oprechte en speelse vertelstijl teder worden neergezet.”

Ingewikkelde narratieve puzzel

Han Gong-Ju van Lee Su-Jin is volgens de jury een “zeer vakkundig en geslaagd speelfilmdebuut dat afwijkt van de klassieke structuur. Deze bijzondere en ingewikkelde narratieve puzzel laat de kijker meedelen in het plezier van vertellen.” De Bruijn:

Op de winnaars van de Tiger Awards valt weinig af te dingen. Han Gong-Ju van de Zuid-Koreaanse regisseur Lee Su-Jin is een al op andere festivals bekroond, zeer goedgemaakt drama over een schoolmeisje dat halverwege het jaar plotseling van school wisselt en in een andere stad gaat wonen. Duidelijk is dat haar iets vreselijks is overkomen, pas langzaam wordt duidelijk wat precies.

Aan elke Hivos Tiger Award is voor de filmmaker een bedrag van 15.000 euro verbonden.

Big Screen Award voor “hartverwarmende” film

The Big Screen Award, die vorig jaar door het filmfestival in het leven is geroepen om de distributie van films in de Nederlandse filmtheaters te bevorderen, ging naar het speelfilmdebuut Another Year van Oxana Bychkova.

De publieksjury van deze prijs schrijft:

“In een tijd waarin de Nederlandse media overwegend negatief berichten over Rusland, neemt het hartverwarmende Another Year ons mee in het dagelijks leven van de jongeren die de toekomst van het land in handen hebben. De film is meer dan een simpel liefdesverhaal, en laat ons zien hoe globalisering en traditie elkaar treffen in hedendaags Rusland. Prachtig acteerwerk en choreografie, bescheiden, subtiel en zeer overtuigend.”

Festival zelf ‘degelijk, maar niet opwindend’

Het IFFR zelf was dit jaar “degelijk en goed” maar niet echt opwindend, vindt De Bruijn.

Een echt opmerkelijke festivalgast, zoals in voorgaande jaren Bernardo Bertolucci of Aleksandr Sokurov, ontbrak deze keer.

Het Rotterdams filmfestival blijft lastig te navigeren voor relatieve buitenstaanders, ook door esoterisch aandoende programmatitels als ‘Signals’ of ‘EU 29’. De bezuinigingsslag van de laatste jaren, die in ieder geval als neveneffect heeft gehad, dat veel culturele instellingen naar nieuwe manieren zoeken om het contact met het publiek te verbeteren, heeft bij IFFR nog te weinig in vernieuwende ideeën in de programmering geresulteerd.