Ophef over plotseling vertrek van hoofdredacteur El Mundo

Het vertrek van hoofdredacteur Pedro J. Ramírez als hoofdredacteur van El Mundo, gisteren, heeft tot grote opschudding geleid in de Spaanse mediawereld. Ramírez geldt sinds decennia als een van de invloedrijkste en tegelijkertijd meest omstreden journalisten van het land. Het een kwart eeuw geleden door hem opgerichte dagblad was onder hem plaaggeest van menig regering.

Zijn vertrek bij de tweede krant van Spanje is omgeven met berichten over druk van de regerende centrumrechtse Volkspartij (PP). El Mundo publiceerde recent veel primeurs over corruptie binnen de PP, zoals over de zwartgeldkas die werd beheerd door een PP-penningmeester. Lagere overheden in handen van de partij stopten hierop met het kopen van advertentieruimte. De partijleiding zou grote bedrijven hebben gevraagd die boycot te volgen.

El Mundo is een rechtse krant, maar heeft al jaren ruzie met PP-leider en huidig premier Mariano Rajoy. Het dagblad steunde in 2008 de interne partijrevolte tegen Rajoy, toen die voor de twee keer op rij de verkiezingen had verloren. Anderhalf jaar geleden stelde Ramírez in zijn invloedrijke ‘brief van de hoofdredacteur’, elk zondag in de krant, dat de premier plaats moest maken voor een technocratenkabinet.

‘Pedro J.’, zoals de hoofdredacteur in de volksmond heet, had vaker mot met de macht. In de jaren ’90 kregen invloedrijke Spanjaarden een heimelijk opgenomen video opgestuurd, waarin Ramírez, gekleed in damesondergoed, sadomasochistische seks bedreef met een prostituee. De video was volgens Ramírez een vergeldingsactie van de linkse premier González, over wie El Mundo in die jaren veel schandalen onthulde.

Destijds kon hij aanblijven. Dat hij nu alsnog valt, komt door de zwakke financiële positie van de krant. In 2012 verdwenen op de redactie al 143 banen. Uitgever Unidad Editorial, in handen van de Italiaanse mediagroep RCS, zou verder willen reorganiseren. Zondag schrijft Ramírez zijn laatste ‘Carta del Director’.