Laatst draaide hij op een feestje, springt Britney uit de taart

Chuckie speelde een belangrijke rol bij de explosie van dancemuziek in Amerika. Foto Andreas terlaak

Tien jaar geleden stond Clyde ‘Chuckie’ Narain in de urbanzaal op dance-evenement Innercity in de RAI in Amsterdam. Om hem heen dansten meisjes in strakke, korte broekjes en stonden dozen volgepakt met champagne. Chuckie draaide nog met cd’s; naast zijn draaitafels lag een dikke map vol gebrande cd’tjes waarop met viltstift titels waren gekalkt als ‘Bubblin #1’ en ‘Crazy Ass Beatz’.

De avond vond plaats op het hoogtepunt van Chuckie’s nationale urbansucces, hij won de ene na de andere prijs, scoorde hits en verkocht zalen uit. Maar het was ook een scharniermoment in zijn carrière. De dj die met zijn oudere broer Ryan door dancegigant ID&T was binnengehaald om een urbantak te ontwikkelen, gebruikte zijn nieuwe contacten in de dancewereld voor de succesvolste muzikale herijking in de recente nationale popgeschiedenis.

Chuckie combineerde zijn achtergrond in hiphop (harde kickdrums), r&b en bubbling (versnelde dancehall) met schelle housesynthesizers en pompende vierkwartsmaten en hielp met zijn Dirty Dutch-sound de internationale koers van popmuziek bepalen. De Dutch House van Chuckie en andere Nederlandse dj’s met wortels in de zwarte muziek, speelde een cruciale rol bij de explosie van dancemuziek in de Verenigde Staten en inspireerde het muzikale geluid van richtingbepalers in de moderne popmuziek als David Guetta, Diplo en Will.i.am.

Als Nederlandse urban dj was Chuckie (35) tegen de grenzen van het genre opgelopen, vertelt hij in een hooggelegen luxe-appartement op een paar minuten reistijd van Schiphol, met een manshoge koelkast in de keuken speciaal voor vintage champagne. „De vetste clubs wilden bijvoorbeeld op zaterdag absoluut geen urbanmuziek.” Op het inmiddels wereldwijde ID&T-spektakel Sensation gingen zijn ogen open, vertelt hij. „Dat was zo groots en daar was de dj zo belangrijk. Ik dacht: zo moet het, daar wil ik in de toekomst staan.”

Chuckie – die inmiddels rondreist met usb-sticks waar al zijn muziek op staat – is net aangekomen uit Dubai „waar ze altijd goed betalen”. Hij is sinds Oud & Nieuw alweer drie keer in Las Vegas geweest, waar hij een vaste avond heeft in de peperdure nachtclub Marquee. Vorig jaar vierde Chuckie twee keer Oud & Nieuw. Een keer op een jacht in Sydney – „daar heb ik er met Leonardo DiCaprio nog een hiphopset uitgegooid”. En daarna in een privéjet terug in de tijd naar Vegas. „Ik leef de droom die ik altijd had”, zegt Chuckie. „Ik dacht niet dat ik die met dancemuziek zou bereiken maar aan de andere kant zat er geen geluid in die droom, alleen beeld.”

Volgens recente cijfers van Buma Cultuur trad Chuckie in 2012 185 keer op in het buitenland, en was hij in 2011 de nationale dj die het meest buiten Nederland geboekt werd, ruim 200 keer. Daarnaast zat hij in de studio met acts als T-Pain, Diddy en Akon, en initieerde hij een dancefestival op Aruba, waar hij inmiddels ook woont omdat het „logistiek handiger is voor mijn internationale boekingen”. Op de eerste editie van Electric Festival trad hij vorig jaar op met superster Slash, die op het met speakers en videoschermen volgestouwde hoofdpodium aan het strand zijn gitaarsolo’s karakteristiek liet jammeren op Chuckie’s synthesizerbeats.

Na een succesvolle Dirty Dutch-clubtour in 2004, opende Chuckie zijn eerste Dirty Dutch-avond in de HMH in 2005 met een plaat van 50 Cent, en eindige hij uren later met techno. „In die tijd was er nog een splitsing tussen house en hiphop”, vertelt Chuckie, „en dat hebben we in de HMH samengebracht”. Het paste in een bredere Nederlandse clubtrend; eclectisch draaien werd de norm onder nationale dj’s. „We hebben dat echt gevoed”, zegt Chuckie.

In 2008 brak hij door naar de Verenigde Staten met zijn gierende bliepjeshousenummer ‘Let The Bass Kick’, waarin een sample van Eazy E voor een rauwe hiphoprand zorgde. „Alle platenmaatschappijen in Amerika hingen ineens aan de telefoon”, vertelt Chuckie. Begin 2009 opende de op dat moment razend populaire Swedish House Mafia hun set tijdens de Miami Music Week met het nummer van Chuckie. „Dan weet je dat er iets aan de hand is.”

Het gekke is, zegt de in Suriname geridderde Chuckie die vorig jaar optrad voor het Nederlandse koningspaar tijdens een bezoek aan Aruba, „dat het in Nederland soms lijkt alsof ik undergroundsucces heb”. Er is die ene, grote uitverkochte Dirty Dutch-avond per jaar – die van HMH naar RAI naar Ziggo Dome groeide – maar zijn internationale succes haalt hier niet zo vaak de media. Hij draait maandelijks in New York, Miami en Las Vegas; in St. Tropez, Dubai en Monaco, en op, zeg, een jachtfeest „waar Britney Spears uit een taart kwam springen”. En werkt met de grootsten. „Zit ik bij mijn schoonouders in Houten, belt Enrique Iglesias voor een remix.”

Het geheim van zijn succes en van andere doorgebroken Nederlandse dj’s is volgens Chuckie dat ze volledig voor hun eigen geluid hebben gekozen. „Iedereen wilde eerst internationaal klinken, wat dat ook is, maar we hebben met onze eigen eclectische stijl pas echt iets bijgedragen. Er is ook veel meer acceptatie gekomen van verschillende muziekstijlen. In Amsterdam voert op dit moment juist urban weer de boventoon. Maar nu wel in de mooiste en vetste clubs.”