Feesten met Leonardo en USB-stick

DJ Chuckie: „In 2008 hingen alle platenmaatschappijen in Amerika ineens aan de telefoon.” Foto Andreas Terlaak

Tien jaar geleden stond Clyde ‘Chuckie’ Narain in de urbanzaal op dance-evenement Innercity in de RAI in Amsterdam. Om hem heen dansten meisjes in strakke, korte broekjes en stonden dozen volgepakt met champagne. Chuckie draaide nog met cd’s. De avond vond plaats op het hoogtepunt van Chuckies nationale succes met urban muziek, hij won de ene na de andere prijs, scoorde hits en verkocht zalen uit. Maar het was ook een scharniermoment in zijn carrière. Chuckie gebruikte zijn nieuwe contacten in de dancewereld voor de succesvolste muzikale herijking in de recente nationale popgeschiedenis.

Chuckie combineerde zijn achtergrond in hiphop (harde kickdrums), r&b en bubbling (versnelde dancehall) met schelle housesynthesizers en pompende vierkwartsmaten en hielp met zijn Dirty Dutch-sound de internationale koers van popmuziek bepalen. De Dutch House van Chuckie en andere Nederlandse dj’s speelde een cruciale rol bij de explosie van dancemuziek in de VS en inspireerde het muzikale geluid van richtingbepalers in de moderne popmuziek als David Guetta, Diplo en will.i.am.

Als Nederlandse urban dj was Chuckie (35) tegen de grenzen van het genre opgelopen, vertelt hij in een appartement op een paar minuten van Schiphol, met een manshoge koelkast in de keuken – speciaal voor vintage champagne. „De vetste clubs wilden bijvoorbeeld op zaterdag absoluut geen urbanmuziek.”

Op het inmiddels wereldwijde ID&T-spektakel Sensation gingen zijn ogen open, vertelt hij. „Daar was de dj zo belangrijk. Ik dacht: zo moet het, daar wil ik in de toekomst staan.”

Chuckie – die inmiddels rondreist met usb-sticks waar al zijn muziek opstaat – is net aangekomen uit Dubai, „waar ze altijd goed betalen”, en vierde twee keer Oud en Nieuw. Eén keer op een jacht in Sydney – „daar heb ik er met Leonardo DiCaprio nog een hiphopset uitgegooid”. En daarna in een privéjet terug in de tijd naar Las Vegas. „Ik leef de droom die ik altijd had”, zegt Chuckie.

Volgens recente cijfers van Buma Cultuur trad Chuckie in 2012 185 keer op in het buitenland, en was hij in 2011 de nationale dj die het meest buiten Nederland geboekt werd, ruim 200 keer. Daarnaast zat hij in de studio met acts als T-Pain, Diddy en Akon, en initieerde hij een dancefestival op Aruba, waar hij inmiddels woont omdat het „logistiek handiger is voor mijn internationale boekingen”. Op de eerste editie van Electric Festival trad hij vorig jaar op met superster Slash.

Na een succesvolle Dirty Dutch-clubtour in 2004 opende Chuckie zijn eerste Dirty Dutch-avond in de HMH in 2005 met een plaat van 50 Cent. Hij eindigde uren later met techno. „In die tijd was er nog een splitsing tussen house en hiphop, dat hebben we in de HMH samengebracht.” Het paste in een bredere Nederlandse trend; eclectisch draaien werd hier de norm onder dj’s. „We hebben dat echt gevoed.”

In 2008 brak Chuckie door in de VS met zijn bliepjeshousenummer Let The Bass Kick, waarin een sample van Eazy E voor een rauwe hiphoprand zorgde. „Alle platenmaatschappijen uit de VS hingen aan de telefoon”, vertelt hij. Begin 2009 opende de op dat moment razend populaire Swedish House Mafia hun set tijdens de Miami Music Week met het nummer van Chuckie. „Dan is er iets aan de hand.”

Het gekke is, zegt de in Suriname geridderde Chuckie die vorig jaar op Aruba ook optrad voor het Nederlandse koningspaar, „dat het in Nederland soms lijkt alsof ik undergroundsucces heb”. Er is die ene, grote uitverkochte Dirty Dutch-avond per jaar – die van HMH naar RAI naar Ziggo Dome groeide – maar zijn internationale succes haalt hier niet vaak de media. Hij draait maandelijks in New York, Miami en Las Vegas, in St. Tropez, Dubai en Monaco, en op, zeg, een jachtfeest „waar Britney Spears uit een taart kwam springen”.

En dat is geen uitzondering: „Zit ik bij mijn schoonouders in Houten, belt Enrique Iglesias.”

Het geheim van zijn succes en dat van andere doorgebroken Nederlandse dj’s is volgens Chuckie dat ze voor hun eigen geluid hebben gekozen. „Iedereen wilde eerst internationaal klinken, maar we hebben met onze eigen eclectische stijl pas echt iets bijgedragen. Er is meer acceptatie gekomen van verschillende stijlen. In Amsterdam voert nu urban weer de boventoon. Maar nu wel in de mooiste en vetste clubs.”