Jaarwinst Shell daalt met 40 procent - verkoop onderdelen wordt versneld

De winst van de Brits-Nederlandse oliemaatschappij Shell over 2013 is uitgekomen over 16,7 miljard dollar. Vorig jaar was dat 26,7 miljard dollar. Daarmee is de winst met 40 procent gedaald.

Foto ANP/Jerry Lampen

De winst van de Brits-Nederlandse oliemaatschappij Shell over het hele jaar 2013 is uitgekomen op 16,7 miljard dollar, iets lager dan onlangs tijdens de winstwaarschuwing werd gemeld. Vorig jaar was dat 26,7 miljard dollar. Daarmee is de winst met 40 procent gedaald.

Heel 2013 was goed voor een omzet van 451 miljard dollar. In 2012 was dit nog 467 miljard dollar, zo blijkt uit de jaarcijfers die de multinational vanochtend presenteerde. Het bedrijf gaf hierbij aan dat het dit jaar de verkoop van bedrijfsonderdelen wil versnellen om de kasstroom te verhogen.

Kwartaalcijfers met 71 procent gedaald

In het vierde kwartaal van 2013 kwam de winst van Shell uit op 1,6 miljard euro. Dat is 71 procent minder dan een jaar eerder.
De omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 109 miljard dollar, tegenover 118 miljard dollar een jaar eerder.

De productie van Shell was vijf procent lager, met 3,25 miljoen vaten per dag. Volgens het bedrijf komt twee procentpunt door de sluiting van oliebronnen in Nigeria vanwege de veiligheid. De rest van de daling kwam door onderhoud en het feit dat oudere velden eerder werden uitgeschakeld dan nieuwe projecten actief konden worden.

Bedrijfsonderdelen sneller afgestoten

Het bedrijf wil dit jaar een groter deel van de verdiensten teruggeven aan investeerders en gaat reorganiseren om operationeel beter te presteren. De oliemaatschappij wil daarnaast het tempo waarin het bedrijfsonderdelen verkoopt fors opvoeren om de kasstroom te verhogen. De kapitaalsinvesteringen worden met negen miljard euro verlaagd.

Ben van Beurden, die sinds 1 januari de leiding heeft over de multinational, gaf vanmorgen een korte verklaring:

“Onze algemene strategie blijft krachtig, maar 2014 wordt een jaar waarin we de nadruk zullen verleggen om ons rendement en de winst van het bedrijf te verhogen.”

Het dividend wordt, zoals analisten al verwachtten, niet verlaagd. Dat gaat voor het eerste kwartaal van dit jaar zelfs omhoog met 4 procent ten opzichte van vorig jaar.

Het bedrijf kondigde tegelijkertijd aan in 2014 niet te gaan boren in Alaska. Het voorlopige uitstel van het boorprogramma in Alaska, het gevolg van een beslissing van een Amerikaanse rechter vorige week, is volgens Van Beurden een ‘teleurstellend resultaat’. De rechter stelde dat de Amerikaanse overheid geen rekening heeft gehouden met de gevolgen voor het milieu. Het had om die reden nooit toestemming mogen geven aan Shell voor de boringen.

Shell gaf al een winstwaarschuwing

Shell heeft de markt ruim een week geleden verrast met een winstwaarschuwing. De Nederlands-Britse multinational heeft toen al bekendgemaakt dat de inkomsten in het vierde kwartaal van 2013 “belangrijk” lager zouden zijn dan een jaar eerder. Het was voor het eerst in ruim tien jaar dat Shell een dergelijke waarschuwing afgeeft.

Hoge kosten, lagere prijzen

De sterke winstdaling van het afgelopen jaar komt volgens Shell door de lage olie- en gasprijzen en de hoge kosten van olie- en gasboringen. Shell maakte hoge kosten bij de exploitatie van huidige velden en het opsporen en aanboren van nieuwe velden. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar voor een recordbedrag van 45 miljard dollar geïnvesteerd. Maar die investeringen leveren niet het gewenste resultaat op, zo schreef economieredacteur Renée Postma naar aanleiding van de winstwaarschuwing in NRC Handelsblad:

“Een sprekend voorbeeld zijn de activiteiten van Shell in het poolgebied. Daar heeft het bedrijf de afgelopen jaren al 5 miljard dollar uitgegeven zonder dat er nog maar één druppel olie naar boven is gebracht.

Een ander fors probleem is de verwerking van ruwe olie: de raffinage. Door de economische crisis is er met name in Europa minder vraag naar benzine en diesel. Daardoor is er overcapaciteit en staan raffinaderijen in heel Europa stil.

De raffinagecrisis wordt nog versterkt doordat er in Azië en het Midden-Oosten de afgelopen jaren gigantische raffinaderijen zijn verrezen waarmee de Europese raffinaderijen niet kunnen concurreren. Vooral kleinere raffinaderijen zijn niet meer rendabel in Europa. Shell Pernis, één van de grootste en meest veelzijdige raffinaderijen ter wereld, is dat volgens ingewijden nog wel.”