Column

Kijk uit, daar komt de kabelkudde

Het persbericht waarmee de kabel- en mediabedrijven Liberty Global en Ziggo hun samengaan ‘vieren’ is ouderwets financieel handwerk. Ondernémen is óvernemen. Groter, hoger, verder.

Lees het persbericht. Er staat niet wat er staat. Voor je het weet ben je in de valkuil van de geadverteerde boodschap getrapt (dit is een fan-tas-tisch bod), maar mis je de inhoud (dit bod is van avonturiers voor avonturiers).

De eerste valkuil is: hoeveel betaalt Liberty Global voor de aandelen van Ziggo? Rechtsboven op z’n voorpagina meldde Het Financieele Dagblad dinsdag: 10 miljard euro. De Volkskrant rept eveneens van 10, evenals deze krant. Die 10 miljard is het enige bedrag in de eerste alinea van het persbericht en vertegenwoordigt de waarde van de transactie. Maar de waarde van dit bod is niet de prijs die de aandeelhouders krijgen. Beleggers van Ziggo mochten het willen, dan zou het bod 50 euro per aandeel zijn. De prijs die Liberty biedt becijfert het bedrijf zelf op 34,53.

De 10 miljard is de som van wat de aandeelhouders krijgen plus de schulden van Ziggo. Zakenbanken en hun opdrachtgevers tellen die bedragen graag op. Dat geeft een hogere plaats op de ranglijst van succesvolle overnames en dat helpt weer bij het aantrekken van nieuwe klanten.

Op basis van het bod is het overnamebedrag ‘maar’ 6,9 miljard. Maar ook dat is niet wat Liberty Global betaalt. Vorig jaar heeft Liberty Global namelijk ook al een groot pakket aandelen tegen een lagere prijs gekocht. Wie dat in ogenschouw neemt komt uit op 6,4 miljard.

De tweede valkuil is het idee dat aandeelhouders winnaars zijn. Die aanname ligt voor de hand. Ging Ziggo in maart 2012 onder leiding van zijn toenmalige private-equityfinanciers niet naar de beurs voor 18,50 per aandeel? En verdwijnt het concern nu niet tegen omgerekend 34,53 euro? Alleen op papier. Daarover zo meer.

Eerst: wie zijn de werkelijke winnaars? De top van Ziggo, die miljoenen verdient. De vijf zakenbanken en drie advocatenfirma’s die Liberty Global en Ziggo hebben ingehuurd. Samen goed voor 300 miljoen euro ‘transactie- en financieringskosten’.

En de werknemers en klanten dan? Liberty Global betaalt bijna 6,4 miljard euro voor Ziggo, dat volgens de laatste cijfers een zichtbaar eigen vermogen heeft van 1,4 miljard euro. Deze premie van 5 miljard neemt een formidabel voorschot op de toekomst. Dat voorschot wordt straks terugbetaald door kostenbesparingen en banenverlies als UPC, de Nederlandse dochter van Liberty Global, wordt samengevoegd met Ziggo. Klanten betalen de rest van het voorschot. Reken op meer keuzes én hogere prijzen.

En de aandeelhouders? Zij zijn papieren winnaars. Liberty Global betaalt hen op twee manieren. Het ene betaalmiddel kent u wel. Het zit ook in uw eigen portemonnee. Eenderde van het bod is 11 euro contant. Dat zijn de muntjes van Mario, van Mario Draghi, president van de Europese Centrale Bank. Het tweede betaalmiddel, goed voor tweederde van het bod, is heel wat minder bekend. Dat is papier dat Liberty Gobal en diens grootaandeelhouder John Malone zelf drukken: hun eigen aandelen. Ziggo-beleggers krijgen aandelen A en aandelen C. De muntjes van Malone.

Als aandeelhouder Ziggo (voor de goede orde: dat ben ik niet) zou ik het wel weten. Wie zijn aandelen op de beurs verkoopt krijgt wat minder, maar wel alles contant. Je weet nooit hoeveel aandelen A, B of C Liberty Global bijdrukt voor de volgende overnames. Kuddementaliteit kenmerkt deze bedrijfstak. Net als in de internethausse van 1999/2000 verkeert de sector in een fase van opwinding en overmoed. De vorige keer eindigde dat in uitstel van betaling voor UPC (2002) en een reddingsactie voor bijvoorbeeld KPN (2001). Beleggers betaalden het gelag.