Jarig Facebook moet zichzelf opsplitsen

Terwijl de champagne voor het tienjarig jubileum in de koelers staat te wachten, juicht sociaal netwerk Facebook over de resultaten van 2013. Voor het eerst komt meer dan de helft van de omzet uit mobiele advertenties. Dat is reden dat de jaaromzet met 55 procent groeide tot 7,9 miljard dollar (5,7 miljard euro).

Toen Facebook in mei 2012 naar de beurs ging was het wat advertenties betreft afhankelijk van de pc-browser. Maar gebruikers schakelden al over naar smartphones – een van de redenen dat de koers destijds hard onderuitging.

Maar Facebook herstelde zich. Oprichter Mark Zuckerberg beloofde mobiele apps die geschikter voor advertenties zouden zijn. Dat sorteert effect: in het vierde kwartaal zette Facebook 2,6 miljard dollar om. Koopjesdag Black Friday was een topper, aldus operationeel directeur Sheryl Sandberg. „Winkelende mensen gebruiken hun telefoons om koopjes te vinden, en dus gebruiken ze Facebook.” De kwartaalwinst: 523 miljoen dollar (1,5 miljard op jaarbasis).

En hoe blijft Facebook de komende tien jaar groeien? Simpelweg het aantal advertenties verhogen volstaat niet. Gebruikers moeten actief gehouden worden. Facebook, met nu 1,2 miljard gebruikers, lijkt nu één grote community waar de rek uit is. In de toekomst wil Facebook daarom diversificatie bieden: meer smaken sociaal netwerk.

Berichtendienst WhatsApp bewijst dat er een markt is voor afgesloten communicatie tussen sportverenigingen, vriendenclubs of klassen. Ook Facebook laat gebruikers gesloten netwerken aanmaken met ‘Facebook Groups’. Dat kan volgens Zuckerberg straks een apart merk worden.

In het pc-tijdperk was Facebook één grote applicatie, waaraan telkens nieuwe functies toegevoegd werden. Op smartphones is dat te complex en splitst Facebook zich op in losse apps, die bijvoorbeeld alleen berichten versturen (Facebook Messenger) of die alleen foto’s maken en delen. Zuckerberg belooft meer ‘stand alone functies’.

Diversificatie zit ’m ook in Instagram, het fotonetwerk dat Facebook in 2012 overnam. Dat is en blijft een eigen community, waar sinds kort advertenties verschijnen.

Facebook deed ook een poging om Snapchat over te nemen, een netwerk waarin met name tieners elkaar filmpjes sturen die meteen na het bekijken verdwijnen. De filmpjes, dus. Snapchats jonge oprichter Evan Spiegel weigerde – hij is net zo eigenwijs als Mark Zuckerberg in zijn begindagen.

Facebook gaf eerder toe dat tieners minder actief zijn op het eigen netwerk – ze haken af nu de oudere generatie inlogt. Bij andere sociale media was dat vaak het begin van het einde. Daarover maken beleggers zich vooralsnog geen zorgen. Blijkbaar valt er ook met een minder hip netwerk prima geld te verdienen.